Cesta nebude, lidem to vadí | E15.cz

Cesta nebude, lidem to vadí

Lidé podepisují petici. Ministr Vít Bárta však o pokračování stavby nové cesty do Ostravy nechce slyšet.

Trpělivost a pevné nervy jsou potřeba pro cestu z Opavy do Ostravy. Letitý problém mohla vyřešit nová cesta. Nevyřeší. Ministr dopravy její stavbu zřejmě neobnoví. Když minulý pátek jednal na krajském úřadě, Opavsko vynechal. Desítky lidí protestují a podepisují petici.
„Setkání odmítl a nezařadil téma rozestavěné silnice ani do programu jednání. Svým přístupem ignoruje 132 tisíc obyvatel členských obcí našeho sdružení,“ uvedl tajemník Sdružení pro výstavbu komunikace I/11-I/57 Martin Dostál. Právě kvůli zastavení klíčových silnic ministr do kraje přijel.
Petici na podatelně magistrátu či v informačním centru podepisují desítky lidí. „Je to první krok. Chceme situaci řešit diplomatickou cestou. Ukázat, že lidem situace opravdu vadí,“ říká mluvčí magistrátu Jan Šindler.
Zastavení stavby se nelíbí ani místním firmám. „Je to velké zklamání. Zprovozňujeme nový závod a bude od nás vyjíždět víc zboží. Je mi líto lidí v okolních obcích, ale kamiony musí odjet. Je to nefér vůči regionu,“ řekla mluvčí Teva Pharmaceuticals Karin Martínková.

Cesta do Ostravy? Utrpení

I vlak je z Opavy v Ostravě rychleji. Řidiči aut při cestě do centra Moravskoslezského kraje každý den podstupují pomalé loudání jednou obcí za druhou, nebo cestu jedním z nejnebezpečnějších úseků v republice.
„Konečně jsem se těšil, že to půjde do Ostravy rychle a pohodlně. Ale stavba stojí. Je to smutné, po těch současných cestách už se nedá jezdit,“ stěžuje si šestatřicetiletý Adam Prokeš. V Ostravě pracuje a trasu jezdí každý den.
Jedna cesta vede Hlučínskem. Skrz osm obcí nebo jejich místních částí, a tedy většinou padesátkou. Pomalou jízdu navíc komplikují omezení, například v Kravařích kličkování mezi propadlými kanály.
Ve špičce vede v obou směrech nepřetržitá šňůra aut. Zhruba šestatřicet kilometrů dlouhá trasa do centra Ostravy se protáhne i přes hodinu.
Ani ten, kdo se vydá druhou stranou, přetíženou silnicí přes Hrabyň a Velkou Polom, si nepolepší. „Evidujeme tam nejvíce dopravních nehod z celého Opavska. Cesta je přetížená, její technický stav nevyhovuje současnému provozu. Jsou na ní tři velmi nebezpečná místa, kde pravidelně řešíme opravdu vážné dopravní nehody,“ líčí mluvčí policie René Černohorský.
Silnice je teď navíc staveništěm. Desítky omezujících dopravních značek převádí provoz z pruhu do pruhu. Na některých úsecích se smí jen třicítkou. Pětatřicetikilometrovou trasu do centra Ostravy auto ve špičce zvládne za třičtvrtěhodinu.
Jak dlouho bude stará cesta staveništěm, se neví. „Zatím jednáme o tom, jak stavbu zajistíme a vyčíslujeme náklady. Kolik bude stát třeba ostraha. Ani řádově nedokážu odhadnout, jak dlouho to bude trvat a kolik to bude stát,“ říká mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.
Opavský magistrát představu má. „Konzervace stavby vyjde zhruba na půl miliardy. Čím déle se bude stát, tím víc náklady porostou. Peníze se přitom mohou investovat do stavby,“ argumentuje mluvčí Jan Šindler.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!