Brňan přivádí lidi v kostele do transu | E15.cz

Brňan přivádí lidi v kostele do transu

Jiný Čech nedokázal to, co brněnský varhaník. Hraje v černošském kostele.

Ani v zemi neomezených možností Americe není běžné, aby v černošském kostele hrál na varhany běloch. Šestadvacetiletý Ondřej Pivec z Brna po roce snažení místo varhaníka získal.

„Když jsem poprvé přišel do afroamerického kostela v nejhorší části Brooklynu, musel jsem po hodině odejít. Nezvládl jsem to. Lidé v kostele přichází do transu, vykřikují, často brečí nebo padají na zem. Ale muzika tam byla tak dobrá, že jsem přišel zase a chodil tam skoro rok,“ říká Pivec. Jako jediného bělocha na mši jej vždy vítali a pastor, který snoubí kněze, rappera a šamana, mu dokonce děkoval přes mikrofon. „Uvědomil jsem si, že bych chtěl gospel v kostele hrát. Tak jsem odpovídal na inzeráty a posílal svá videa. Jako bělochovi mi nevěřili, že to myslím vážně,“ říká Pivec. Nakonec to vyšlo.

Brňan od srpna hraje v kostele na Hammondovy varhany. „Oběma rukama hraju akordy, jednou nohou basy a druhou ovládám pedál hlasitosti,“ popsal Pivec náročnou hru na menší příbuzné varhan. Trénuje i sedm hodin denně.

Do New Yorku absolvent Vyšší odborné školy Jaroslava Ježka odjel v roce 2006. Obstát v newyorské konkurenci muzikantů je obtížné. „To mě žene dopředu. Původně jsem přijel na půlrok, nakonec jsem zůstal dva roky,“ říká muzikant. Hrát začal na Vysočině u prarodičů. „Hrával jsem na bicí z kbelíků a snažil se napodobit bubeníka v rádiu. Hrál jsem i v Brně v paneláku. Sousedi museli šílet,“ vzpomíná Pivec. Kbelíky vyměnil za piano, když mu byly tři roky.

„Vyhmátla mě učitelka umělecké školy. Nadané děti hledala už ve školkách, aby nemusela učit ty, o kterých si jejich rodiče jen myslí, že talent mají,“ říká varhaník. Další zlom přišel s angličtinářem Zdeňkem Blažkem. „Bylo mi dvanáct a Blažek se vrátil z emigrace v Kanadě, kde hrál na baskytaru. Nakoupil tam spousty desek. Zajímalo mě to, tak mi nahrál na kazety tehdy cenné nahrávky Carlose Santany, Jimmy Smithe, Taj Mahal a dalších. Tento vliv vyústil cestou do New Yorku,“ líčí Pivec.

Osudový vliv měl na Pivce i další Brňan. „V osmnácti mi zavolal jazzman Roman Pokorný, abych hrál v jeho kapele. „Byl to šok, tehdy jsem nic neuměl. Přinutil mě přejít z piana na Hammondky, u kterých jsem zůstal,“ říká Pivec. V Česku odehraje jen pár koncertů ročně. „Letos si přijedu domů odpočinout. V Americe dřu jak šroub,“ uzavírá varhaník.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!