Autobusová „laboratoř“ má číslo 292 | E15.cz

Autobusová „laboratoř“ má číslo 292

Elektrické minibusy už týden brázdí malostranské uličky. Svezl se s nimi i týdeník Sedmička.

Skupina lidí na Malostranském náměstí nečeká dlouho. Subtilní autobus vykoukl z Karmelitské a chvíli poté už otevírá dveře cestujícím.

Po více než sto letech se do strmých uliček Malé Strany vrátila hromadná doprava. Tehdy jezdila sotva rok, co chvíli se některý ze čtyř autobusů rozbil nebo začal neřízeně sjíždět z kopce. Jejich nástupci s elektrickým pohonem by měly být spolehlivější.

Je krátce po jedné odpoledne a linka 292 krouží svou trasou druhý den. Cestujících je deset, takže sedadla jsou plně obsazená. Téměř všichni míří na konečnou, do Nemocnice pod Petřínem, posledního pražského špitálu mimo dosah hromadné dopravy.

„Čekali jsme na tu linku jako na smilování,“ říká jedna z cestujících. Jede navštívit matku. Ještě před pár dny by musela k nemocnici stoupat bezmála kilometr do prudkého kopce.

Dobrý sluha, špatné časy

Nová linka je tak zřejmě dobrým sluhou ve špatných časech. V době, kdy dopravní podnik šetří a chystá škrty v jízdních řádech, si pořídil dva minibusy za třináct milionů korun.

Sotva dva kilometry dlouhá trasa poutá pozornost. Týdeník Sedmička proto v různých denních dobách zjišťoval, jestli má nový spoj smysl, nebo jen plní dlouholeté sny radních prvního pražského obvodu.

Ti se rozhodli vyzkoušet, jak se osvědčí hromadná doprava v centru památkové rezervace. Dopravní podnik si zase otestuje nový typ autobusů.

„Linka je pro nás jakousi laboratoří,“ uvedl už dříve šéf dopravního podniku Martin Dvořák.

Vzhůru k nemocnici

První kilometry začíná autobus vyrobený v italské Boloni počítat v půl šesté ráno. Když se nezdrží v kolonách na Malostranském náměstí a v Karmelitské ulici, trvá mu cesta tam a zpět kolem čtvrt hodiny.

„Nejvíce lidí jezdí právě ráno, hlavně do nemocnice. To je autobus skoro plný,“ říká řidič Bohdan Feist.
I když se denní doba přehoupne přes poledne, není o cestující nouze.

„Je to vynikající,“ chválí novinku důchodkyně Míla Hanzlíková, která se byla v petřínské nemocnici objednat na vyšetření. Další lidé na zastáce přikyvují, experiment dopravního podniku jim hodně pomohl.

Stejně jako nemocničnímu personálu. „První autobus vyráží ještě před začátkem pracovní doby, takže zaměstnanci nemocnice se pohodlně dostanou do práce,“ pochvaluje si řeholní sestra Petra Liszková z kongregace, která odlehlou petřínskou nemocnici zřizuje.

Není trasa jako trasa

Cestující navíc čeká docela jiný svět než ten, který vídají z oken velkých autobusů a tramvají. Sotva překonají kolonu v rušné Karmelitské, zahnou do ulice Tržiště a zastaví znovu, tentokrát před americkou ambasádou.

Dvojice policistů prohlíží, zda k autobusu někdo nepřipevnil nálož. „Kontrolují nás při každém průjezdu,“ vysvětluje Feist pravidelné, asi dvouminutové zdržení.

Strmé stoupání Vlašskou ulicí a další překvapení. Silnice je v jednom z úseků tak úzká, že dva metry široký autobus mezi obrubníky sotva projede. Autu jedoucímu z kopce tak nezbývá nic jiného, než couvnout.

Dobíjení pod dohledem

Autobusy na elektrický pohon pociťují „únavu“ mnohem dříve než třeba jejich naftové protějšky. Po několika desítkách kilometrů v náročném terénu se vozy střídají, ten „vyčerpaný“ zajíždí k nabíječce. Jedna je přímo u petřínské nemocnice.

„Nabití baterie tady trvá asi čtyři až pět hodin. Částečně se baterie dobíjí i při jízdě,“ říká Eden Benvenuto z italské společnosti Menarinibus, která elektrobusy hlavnímu městu dodala.

Společně s druhým kontrolorem projíždějí trasou stále dokola a radí se s kolegy z dopravního podniku, co by se ještě dalo zlepšit.

Další elektrobusy

Na Malou Stranu padá tma a cestujících pomalu ubývá. Ani večer ale nejede autobus úplně prázdný. Prostorem pro třicet lidí a jeden invalidní vozík zní hlavně čeština, turisté zatím novou linku neodhalili.

Po několika dnech ostrého provozu se zdá, že linka 292 není jen laboratorním experimentem, ale potřebným dopravním prostředkem. Pokud uspěje i v očích politiků, zahájí zastupitelé jednání o rozšíření elektrobusů i na trasu mezi Florencí a Mariánským náměstím.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!