Autobusem po kolejích. Noční spoj se vrací, ale nestačí | E15.cz

Autobusem po kolejích. Noční spoj se vrací, ale nestačí

Od 9. ledna začne v Olomouci opět jezdit noční linka. Ale jen někde.

Když loni na začátku roku přestaly v Olomouci jezdit noční autobusy, mnoho lidí to naštvalo. Po necelém roce se linky pro noční pracovníky i flámující Olomoučany vracejí. Ale jen v omezené formě, která spoustě obyvatel města nestačí.

Autobus s číslem 50 bude vyjíždět z Neředína a město objede třiapůlkrát. Jeho trasa kopíruje tramvajové linky, v centru dokonce autobus pojede přímo po kolejích. Končit bude na náměstí Hrdinů, pak zamíří do depa. Roční provoz nočního spoje vyjde na necelý milion korun.
Mnoha lidem se ale nelíbí, že linka nepojede na Nové Sady, sídliště Povel nebo do Holice. „Tramvajová síť v Olomouci pokulhává na obě nohy, nepokrývá nejlidnatější čtvrti,“ prohlásil například Radek Augustin.
Noční spoj má přitom podle vedení města sloužit také k přepravě od hlavního nádraží po příjezdu vlaků. „Copak lidé z Povelu nebo Tabulového Vrchu vlakem nejezdí? Nebo snad neplatí stejné daně jako ostatní? Proč by zrovna tam noční spoj neměl jezdit?“ zlobí se Augustin.
Přesto uznává, že i omezená noční linka je lepší než nic. „Absence nočních linek dělá z Olomouce maloměsto,“ poznamenal Augustin.

I další Olomoučané jsou z nového řešení noční dopravy rozladění. „Nelíbí se mi to. Noční linky jsem používal prakticky každý víkend a jednou za čtrnáct dní i v pracovním týdnu,“ uvedl třiadvacetiletý Ivo Češek z Nových Sadů.
O smysluplnosti linky číslo padesát pochybuje i nezávislý odborník na hromadnou dopravu Miroslav Bureš. „Nemá smysl dělat něco napůl,“ řekl Bureš. Nápad vypravit v noci levnější autobus místo tramvají ale považuje Bureš za správný.

Kompromis

O tom, jak a kam bude noční linka jezdit, rozhodlo vedení města. Náměstkovi dopravního podniku Pavlu Zatloukalovi se moc nezamlouvá ani jízda autobusů po kolejích, které zvláště v zimě budou trpět. „Noční linky jsou kvůli své ztrátovosti jen politickým tématem. Předložili jsme na radnici několik variant. Ideální z nich kombinuje provoz tramvají i autobusů,“ uvedl Zatloukal. Vedení dopravního podniku chtělo skloubit to, že přes noc musí stejně jezdit tramvajový služební vůz, kterému se lidově přezdívá šmirgl. Místo něj by jezdila normální tramvaj. Autobusy měly zajíždět na sídliště. Jenže tato varianta by stála přes dva miliony korun. A právě šetření bylo důvodem, proč noční linky 14. února 2010 přestaly jezdit.

Dopravní podnik jezdí tak, jak požadují radní. Z městské pokladny dostává na svůj provoz 170 milionů korun.
Vedoucí odboru dopravy Petra Pospíšilová tvrdí, že tramvajový okruh je ve městě nejvíc využívaný a zasahuje i do krajních oblastí. „Trasa noční linky je kompromis, který zvýší komfort v centru a přiblíží lidi ze sídliště k docházkové vzdálenosti,“ uvedla Pospíšilová.
Podobný názor má i náměstek primátora Ivo Vlach. „Vyšli jsme z tras tramvají, protože na ty jsou lidé zvyklí. Na Nové Sady se dá dojít pěšky. Hledali jsme kompromis mezi plným pokrytím a rozumnými náklady na tuto trasu. Noční linky jsou vždy dražší než klasický provoz. Věříme, že tento krok lidem aspoň částečně pomůže,“ uvedl Vlach.

O tom, zda by zavedení více nočních linek zdražilo jízdné, nechce spekulovat. „Otázka zdražení teď není na pořadu dne,“ dodal Vlach.
Například podle Jiřího Brady z Olomouce ale noční spoj neodpovídá skutečným potřebám lidí. „Určitě by bylo vhodné, aby na největší sídliště v Olomouci v noci nějaká linka zajela. Třeba po zavírací době kina, divadla, barů, případně po konci nočních pracovních směn,“ domnívá se sedmatřicetiletý Brada.

Tisíce příznivců

Proti rušení olomouckých nočních linek se loni sdružili lidé například na sociální síti Facebook. Dohromady se jich tam dalo dva a půl tisíce. Simona Horká, iniciátorka obnovy nočních linek, je ráda, že Olomouc bude znovu mít alespoň částečnou hromadnou noční dopravu. „Má to ale několik zásadních nedostatků, jihozápad a sever města i odlehlejší městské části jako Svatý Kopeček zůstávají bez nočních linek. Přitom Povel, Nové Sady, Holice, Lazce nebo Hejčín jsou lokality s největším počtem obyvatel. Radní tedy nevyhověli požadavkům stovek občanů a tisícům nespokojených na Facebooku na vrácení nočních spojů alespoň v původním rozsahu. Vedení města by mělo situaci přehodnotit a zvážit trasu nové linky nebo přidat minimálně jednu další linku,“ uvedla Horká.

V otázce nočních spojů zatím rozhodují více peníze než vůle. Před rokem jezdily Olomoucí ještě tři noční linky s čísly 51, 52 a 53. Celkem to bylo jedenáct spojů. „Padesátka“ vyjede poprvé 9. ledna pět minut před půl dvanáctou v noci od krematoria. Dva ze čtyř spojů budou mít trasu prodlouženou i přes Pavlovičky.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!