Vladimír Vaněk: Chtěl jsem pravý opak degustací a tak vznikly zážitkové antidegustace | E15.cz

Vladimír Vaněk: Chtěl jsem pravý opak degustací a tak vznikly zážitkové antidegustace

Vladimír Vaněk: Chtěl jsem pravý opak degustací a tak vznikly zážitkové antidegustace
Vladimír Vaněk
• 
ZDROJ: Vladimír Vaněk
4. července 2017 • 08:00

Mladý sommelier Vladimír Vaněk za rok ochutná na 1500 vín. Nyní v Praze zavádí zážitkové antidegustace pro všechyn milovníky vína.

Jak jste se vlastně k vínu dostal?

Po pravdě za všechno může žena, tedy tři ženy, abych byl přesný. První lahev vína jsem vypil před jedenácti lety po rozchodu s přítelkyní. I přesto, že šlo o smutnou záležitost, víno mi zachutnalo natolik, že jsem okamžitě našel novou lásku - k vínu.Postupně jsem začal chodit na ochutnávky a o víno se zajímat více. Moje další partnerka mi jako dárek dala sommeliérský kurz a to už jsem se takříkajíc vezl. Absolvoval jsem pak i senzorické zkoušky a mezinárodní kurz, kde jsem naslepo poznal několik vín za sebou a na základě tohoto mě pozvala šéfredaktorkou časopisu VínoRevue hodnotit vína v soutěži Prague WineTrophy.

Jak se z marketingového manažera stane sommeliér?

Víno bylo dlouho můj koníček. Chodil jsem na 10-15 degustací měsíčně a po nějaké době mě hrozně začalo štvát, že na většině z nich byla vína často jen průměrná, bylo tam moc lidí, sommeliér to chtěl mít rychle za sebou a k jídlu vám dali maximálně chleba a eidam. Rozhodl jsem se vytvořit úplný opak a tak vznikl koncept zážitkové Antidegustace. Nejdříve jen pro známé, a pak se začali nabalovat i cizí lidé. Začal jsem také dostávat stále více a více dotazů na tipy na dobrá vína, a z toho se pak narodila Oceněnávína.cz. Takže to byl v podstatě postupný přechod takovou salámovou metodou a jednoho dne ve mně přerostla chuť postavit si od nuly vlastí business a šel jsem do toho. Přestože mě práce v marketingu bavila, chuť budovat něco vlastního byla silnější.

Nepociťujete jako handicap svůj mladý věk? Jak složité je v oboru prorazit?

Určitě handicap necítím, ale faktem je, že v oboru je poměrně těžké prorazit.Jen v Praze dováží víno něco mezi šesti až osmi stem subjektů. Zažil jsem desítky firem, které působily na trhu jeden dva roky a pak zhasly. Můj recept na odlišení spočívá ve velmi přísném výběru vín se skvělým poměrem cena/výkon. V průměru vyberu jen cca pětsedm vín ze sta degustovaných. Snažím se tak lidem ušetřit čas a dát jim jistotu, že si někdo dal maximální práci už s výběrem vína do svého portfolia. Nemám sortiment několika stovek vín, ale osmdesáti vín, za které dám ruku do ohně. Nabízím také předvybrané dvojice vín a tematické balíčky, které kromě příjemného zážitku z degustace lidem poodhalí tajemství a rozdíly ve stylu dané odrůdy nebo oblasti. Jednoduše se to snažím dělat osobně a poctivě, a zatím se mi tento přístup osvědčuje.

V nabídce máte převážně zahraniční vína. Musíte vyjíždět za vinaři do ciziny? Jak často?

Ano, většinou jezdím do zahraničí na jaře a absolvuji zpravidla tři až čtyři delší cesty za vínem.Jelikož mám v sortimentu více než třetinu organických vín z malých rodinných vinařství, jezdím i na veletrhy bio vína a samozřejmě výstavy a veletrhyod Francie, přes Španělsko, Německo a Itálii.

Jak sháníte nové klienty? Jaké kanály používáte? S jakými máte nejlepší zkušenost?

Hodně mi fungují reference,především u mých zážitkových Antidegustací.Zhruba šedesát procent lidí, kteří touto unikátní degustací projdou, ji následně koupí jako dárek svým blízkým. To je i pro mě nejlepší zpětná vazba. Snažím se účastnit i zajímavých vinařských akcí, například „Praha pije víno“, se svým sortimentem organických vín. Jako bývalý marketér nezanedbávám ani propagaci a osvětu, hlavně na sociálních sítích a v médiích.

Kdo je váš typický odběratel a čím si ho získáváte proti konkurenci?

Člověk, který má rád dobré jídlo a víno, nebo lidé, kteří chtějí někomu takovému udělat radost. Konkurenci porážím osobním přístupem, garancí výběru a dostupností vín. Protože i velmi kvalitní víno je, navzdory předsudkům, cenově dostupné – stačí jen vědět, kde a jaké vybrat. V poslední době se mi také osvědčila nabídka vín se zajímavým příběhem. Nabízím například Riesling Victoriaberg z vinařství Flick, který se dodává i do sklepů anglické královny, či víno, které pochází z půl století starých vinic, nebo třeba vína vinařství Lotz ze svahu se sklonem osmdesát stupňů.

Jaká média a sociální sítě využíváte?

Jsem aktivní na facebooku a mám svůj instagram a You Tube kanál. Tam máme zatím seriál natočený pro TV Prima s praktickými tipy na párování sýra a vína. S televizí už jsem ostatně spolupracoval jako poradce pro výběr kvalitního vína v minulosti. Pravidelně také radím milovníkům vína v novinách, časopisech a na internetu.


 
>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!