Nastávají zlaté časy pro lokální či sousedská obchodní centra | E15.cz

Nastávají zlaté časy pro lokální či sousedská obchodní centra

Nastávají zlaté časy pro lokální či sousedská obchodní centra
Centrum Krakov
• 
ZDROJ: Centrum Krakov a.s.

DTZ, UGL company

Historie se opakuje a platí to i o maloobchodu. Na výsluní se tak nyní dostávají nákupní střediska umístěná obvykle na sídlištích, která v poslední době procházejí v řadě případů náročnými rekonstrukcemi. Jen v Praze lze najít dva důkazy: velký ohlas způsobený dočasným uzavřením OC na Lužinách a rozsáhlá revitalizace Centrum Krakov na Praze 8, kterou bedlivě sleduje i tamní radnice.

V obou případech vlastníci rozumně ponechávají v areálech tradiční služby, jako jsou pošta, lékaři nebo banka, a posilují atraktivitu nájemců i jejich skladbu. Konkrétně Centrum Krakov hlásí takřka rok před oficiálním dokončením náročné rekonstrukce obsazeno pro všechny klíčové plochy.

„Nelze si nic namlouvat, lidé šetří čas i peníze. A tato prodejní střediska přesně splňují charakteristiku lokálních či sousedských nákupních center s trochu jiným nájemním mixem. Zákazníci do nich mohou vyrazit i bez automobilu a obvykle mohou vyřídit více věcí najednou, nejen nákup,“ vysvětluje Lenka Šindelářová, vedoucí oddělení Research & Consulting v mezinárodní poradenské společnosti DTZ, a dodává: „Výhoda těchto nákupních center spočívá v tom, že je lidé využívají v podstatě každodenně, tedy nikoliv jen o víkendech, jak je tomu většinou u velkých obchodních komplexů.“

Obchodní a marketingová strategie postavená na zákaznících z řad obyvatel či pracovníků poblíž nákupního centra se vyplatila například Galerii Butovice. Ta prošla zásadním rozšíření gastro centra, otevřením fitnes centra a zvýšením nabídky pro na matky s dětmi (zábavní koncept Sloníkov, rozšíření a remodeling prodejny Bambule). Díky tomu získala množství nových nakupujících z řad místních rezidentů či lidí, dojíždějících do místa za prací, i pro klasické retailové formáty. Můžeme tak hovořit o úspěšném remodelingu a repositioningu Galerie na tzv. convenience (každodenní nákupní) centrum. „Také u Krakova vycházíme ze stávající skladby obyvatel sídliště i z toho, jak se lokalita díky novým rezidenčním projektům rozšiřuje. Proto mezi nájemci nechybějí módní značky C&A, dm drogerie, Hervis sport a další, plus více než 2 000 m2 zaměřených výhradně na rodiny s dětmi. Pro-rodinně budou orientované i kavárny a restaurace,“ dodává Petra Macháčková, která má v DTZ pronájem ploch v Centru Krakov na starosti.

Modernizace spojená s novou stavbou Centra Krakov uprostřed sídliště v Praze-Bohnicích patří k nejočekávanějším projektům revitalizace starých sídlištních objektů. Investorem a vlastníkem je společnost Centrum Krakov, a.s., jež téměř 13 800 m2 podlažní plochy obsadilo supermarketem Billa a další zhruba stovkou maloobchodních jednotek. Nechybějí mezi nimi tři velké banky, Hervis Sport, kadeřnictví, lékárna nebo fitness centrum, pro které je vyhrazeno více než 1 000 čtverečných metrů. Centrum bude otevřeno na podzim roku 2013. Více informací o tomto centru naleznete na webových stránkách www.centrumkrakov.cz.

Centrum KrakovCentrum KrakovAutor: Centrum Krakov a.s.

„Krakov je typický příklad toho, jaký potenciál má spojení s veřejnými službami: blízkost pošty či nedaleké polikliniky a umístění přímo u dopravní tepny lokality a zastávek autobusů, kde denně nastupuje nebo vystupuje 3 000 cestujících, zajišťuje vysokou návštěvnost místa. Krakov je přirozeným centrem, které zajišťuje základní obslužnost zdejších obyvatel. Vysokou návštěvnost si drželo i původní centrum, byť již charakterem neodpovídalo požadavkům na moderní nakupování. Proto lze očekávat, že nové moderní centrum, které roste na místě původního objektu, si velice rychle získá oblibu místních obyvatel.,“ dodává Lenka Vodrážková, vedoucí oddělení Property Managementu v DTZ.

Podobné projekty, které navazují na oblibu starších sídlištních „samoobsluh“ a center služeb, jsou sledované obyvateli i nájemci. V případě Centra Krakov má však na co nejlepším výsledku zájem i radnice Prahy 8, která si slibuje vytvoření prosperujícího a obyvateli oblíbeného centra, které bude plnit i společenskou funkci. Ostatně, i kreativní architektura nového komplexu nemá být protiváhou, ale spíše doplňkem okolního sídliště, jeho zpestřením.

Zájem veřejnosti o podobné projekty ilustruje i OC Lužiny, kde nezaviněný posun v projektových a stavebních pracích způsobil nevoli řady obyvatel. Podle analytiků DTZ je to logická reakce, protože pro stovky a možná tisíce lidí jsou lokální nákupní centra nejdostupnější a nejpohodlnější platformou pro nákupy i služby. V případě Krakova je nejbližší podobný formát vzdálen několik kilometrů.

Centrum KrakovCentrum KrakovAutor: Centrum Krakov a.s.

Autor: DTZ, UGL company
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!