V Praze je ke shlédnutí unikátní Koudelkova retrospektiva | E15.cz

V Praze je ke shlédnutí unikátní Koudelkova retrospektiva

Anna Vacková

Výstava Návraty světoznámého fotografa Josefa Koudelky v Uměleckoprůmyslovém muzeu představuje sedm nejdůležitějších cyklů z šedesát let trvající tvorby.

Jeden z nejuznávanějších českých fotografů v tuzemsku i ve světě Josef Koudelka nedávno oslavil kulaté osmdesáté narozeniny. K výročí připravilo Uměleckoprůmyslové muzeum obří výstavu Návraty. Projekt je unikátní v tom, že fotografie ze souborů vybral sám autor, který prezentuje i vlastní autorské zvětšeniny. Například v cyklu Cikáni tak ukazuje některé snímky nazvětšované ve dvou variantách.

Výstava představuje i soubor Invaze, který po okupaci Československa v roce 1968 otevřel Koudelkovi dveře do nejprestižnější fotografické agentury Magnum. Na propašování negativů do Francie se tehdy podílela teoretička fotografie Anna Fárová, která se jeho tvorbou zabývala. Kvůli režimu se autor nemohl přiznat k autorství fotografií z okupace a do roku 1984 tak byl soubor podepsaný pseudonymem PP (Prague Photographer).

Recenze: Hora aneb Dechberoucí hold majestátnosti

Součástí výstavy jsou i fotografie pro obálky časopisu Divadlo, které vytvářel několik let a vizuálně připomínají spíše grafiky. Posledních třicet let se pak věnuje panoramatickému souboru Ruiny, který mapuje zásah člověka do krajiny. Koudelka se na místa opakovaně vrací a čeká na správné světlo a okamžik. Soustavnou prací zaměřenou na krajinu se přitom téměř přestal věnovat snímkům lidí.

Koudelka není vystudovaným fotografem. Pracoval původně jako letecký inženýr a teprve na škole se seznámil s focením. Už od začátku prokazoval mimořádný talent pro práci s kompozicí a technickou stránkou fotografie.

Sám autor tvrdí, že neexistuje fotografie výtvarná a reportážní. Podle něj je pouze jedna – taková, která vzbuzuje emoce. To Koudelka potvrzuje u většiny snímků. Návraty jsou mimořádným kurátorským počinem, který komplexně a chronologicky představuje na jednom místě velmi obsáhlé dílo. Výstava vznikla i díky tomu, že Koudelka své dílo muzeu věnoval. V první vlně převedl dvě stě sedmdesát děl a dalších téměř pět set bude následovat.

Celý projekt doprovází ještě jedna výstava. Je jím cyklus nazvaný De-creazione vytvořený původně pro vatikánský pavilon na benátském Bienále v roce 2013, který je nyní k vidění ve Veletržním paláci.

Recenze: Mečiar jako obraz všech populistů

Autor: Anna Vacková
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!