Skupina Kabát podle Bessera reprezentuje kreativní a kulturní průmysl

3.5.2011 18:58   |  

"Má ji motorovou..." – název tohoto alba z počátku 90. let si z prahu své dospělosti pamatují snad všichni muži, jimž dnes táhne na čtyřicet. Tato deska nastartovala kariéru kapely Kabát. Ministr kultury Jiří Besser dnes skupinu věrnou jednoduchému přímočarému rocku uvedl jako příklad silného zástupce tuzemského kreativního a kulturního průmyslu.

Besser ocenil, že Kabát prodal milion desek. „Musíme… si uvědomit, že kulturní produkce nejen obohatí ducha, ale přináší ekonomické výsledky,“ řekl Besser na dnešní konferenci Kreativita a inovace ve městech a regionech ČR v pražské Národní technické knihovně.

Dodal, že je třeba změnit pohled na to, že když je něco v kultuře populární a finančně úspěšné, stává se to „podezřelým“. Besser byl krátce po svém nástupu do ministerské funkce terčem posměšků, protože na své webové stránce mezi oblíbenými hudebníky zařadil právě Kabát. Loni v polovině prosince dokonce přišel skupině osobně poblahopřát k převzetí platinového alba za prodej 50 tisíců kusů živého alba Po čertech velkej koncert.

Kabát příkladem kreativního průmyslu

Besser na konferenci svým způsobem přirovnal skupinu Kabát k formaci U2, když připomněl, jakým výrazným exportním artiklem své země irská skupina je. V Británii se o kreativním průmyslu mluvilo již koncem minulého století. Dnes má významný podíl na britském HDP a je největším britským exportním odvětvím.

Také Kabát se snažil prorazit za hranicemi – v březnu 2007 kapela postoupila z národního kola Velké ceny Eurovize do semifinále do Helsinek s písní „Malá dáma“ z alba Corrida. V soutěži ale neuspěla.

Evropské vystoupení Kabátu s písní „Malá dáma“, jež doma nedosáhla hitové mety jako třeba kdysi sborově zpívaná: „Láďa má velkou hlavu, jak pytel vod banánů, Láďa se v davu neztratí“


V České republice se podle Bessera s významem kreativity zatím lidé jen seznamují a je potřeba přesvědčit politiky, že investice do kultury se vrátí do HDP. Ministr kultury bude ve středu vládě předkládat vyhodnocení programu podpory filmového průmyslu za rok 2010. To mimo jiné potvrzuje, že ekonomický přínos filmového průmyslu se neomezuje jen na prostředky přímo vynaložené na výrobu filmového projektu, ale má mnoho pozitivních dopadů na ostatní ekonomická odvětví země.

V České republice zahájil od března letošního roku Institut umění-Divadelní ústav ve spolupráci s MK mapování kulturních a kreativních průmyslů. Podle koordinátora projektu Romana Martince jde o analýzu a mapování 11 odvětví. Patří mezi ně výtvarné umění, scénické umění a kulturní dědictví nebo kreativní průmysly jako design, architektura a reklama.

Dokončení mapy jednotlivých kulturních a kreativních oblastí v České republice je naplánováno na rok 2015. V zahraničí se podobné mapování uskutečnilo již v Británii, Austrálii, Itálii, Portugalsku nebo v pobaltských státech.

Autor: David Nesnídal, čtk

Komentáře

Čtěte také

Turecko rozpustí prezidentskou stráž, puče se účastnila desetina členů

Turecko rozpustí prezidentskou stráž, puče se účastnila desetina členů

Turecko po zmařeném puči rozpustí prezidentskou stráž. Oznámil to turecký premiér Binali Yildirim, uvedl v noci na dnešek portál BBC. V souvislosti s pokusem o převrat úřady… více

Mobilní web