Recenze: Thriller ze smutné Ameriky | E15.cz

Recenze: Thriller ze smutné Ameriky

1. března 2017 • 12:19

Poslední akci o komiksovém mutantovi Logan: Wolverine natočil James Mangold jako drsnou akci s politickým podtextem. Iva Přivřelová Světovou premiéru si třetí a poslední samostatné dobrodružství nejoblíbenějšího X-Mana Logan: Wolverine nemohlo vybrat lépe než na Berlinale. Na závěr festivalu proslulého svým politickým nábojem se další akce na motivy superhrdinského komiksu až překvapivě hodila.

Z Logana se totiž stal brutální thriller ze smutné Ameriky budoucnosti, v níž na hranicích s Mexikem stojí zeď a odlišné bytosti jako mutanti v zemi nemají už vůbec žádné místo. Zdá se, že vše ovládají mocní, bohatí a amorální. A zlé korporace. Jedna taková bude většinu filmu charizmatického hlavního hrdinu v podání Hugha Jackmana pronásledovat, jakmile Wolverine spojí síly s malou mutantkou se stejnými vysunovacími drápy. Ta byla stvořena v rámci zkušebního programu na výrobu supervojáků, který se nepovedl.

Unavený, zestárlý, samotářský Logan se jí nejprve ujme jen kvůli slíbené odměně. Postupně díky ní samozřejmě v sobě objeví i jiné, ušlechtilejší motivace. Samotný děj thrilleru o útěku nezaujme ničím extra novým. Pozoruhodnější je fakt, že se poměrně mainstreamový americký režisér James Mangold, kterému se nijak zvlášť nepovedl druhý Loganův sólo filmový výlet Wolverine z roku 2013, rozhodl superhrdinskou akci proměnit v thriller s nejvyšší diváckou přístupností.

Film Marvelu ještě nevypadal tak brutálně a neobsahoval tolik vraždících a vražděných dětí a odsekaných hlav. Jeho explicitní násilí někdy nakročuje k hororu i ke hraně směšnosti. Nicméně Logan alespoň nabízí netypickou superhrdinskou akci, která se důsledně snaží populární a už dost okoukaný žánr posunout. Často jako film o superhrdinech ani nevypadá – než někdo odhodí protivníka několik metrů daleko.

Novinka zůstává uvězněná v pravidlech nového žánru a Logan v pravidlech příběhu o pozdním vykoupení a poznání, zřetelně přirovnávaného k westernové klasice Shane. Nad průměr film vytahuje hutná atmosféra dystopie, ke které přispívá kromě sugestivní kamery i chování dvou zbylých hrdinů z komiksů Logana a Profesora X bojujícího se stařeckou demencí.

A pak i všechny detaily z USA roku 2029, které od nástupu nového amerického prezidenta do úřadu z tohoto filmu dělají politickou alegorii. X-Men se svými odkazy na útisk menšin vždy nejvíc z marvelovských zábav vyjadřoval ke společenským problémům. Wolverinovi se tak dostalo důstojného rozloučení.

Filmová recenze: Trainspotting 2 je hořký i nostalgický zároveň

Logan: Wolverine

(thriller, USA, 137 minut)