Recenze: Spojenci nepřekvapili. Hvězdné obsazení nestačí | E15.cz

Recenze: Spojenci nepřekvapili. Hvězdné obsazení nestačí

25. ledna 2017 • 10:30

Válečná romance Spojenci s nesourodou dvojicí Brad Pitt a Marion Cotillardová není novým Anglickým pacientem ani Casablancou, přestože by chtěla.

Láska, válka, tajemství, k tomu hvězdní herci a exotické prostředí. Teoreticky by to novince Spojenci mohlo stačit na velkolepou romanci plnou citu, jakou byl Anglický pacient, který smetl obecenstvo i Oscary před dvaceti lety. Jenže jeho režisér Anthony Minghella už zemřel. A ne všichni jako on chápou, že natočit dobré melodrama vyžaduje i kus zdrženlivosti, alespoň trochu invence a schopné herce.

Robert Zemeckis, který se Spojenců ujal, je i s Oscarem za Forresta Gumpa zapsán jako režisér převážně lehčích podívaných s poselstvím. Právě on dostal do ruky scénář Brita Stevena Knighta, jenž naopak díky seriálům Peaky Blinders a Taboo a filmům jako Východní přísliby proslul drsnějšími pohledy na lidskou povahu. Ve Spojencích se oboje smíchalo do středního proudu průměrné staromódní špionážní romance. On je agent z Kanady v britských službách, ona z francouzského odboje. Potkali se (kde jinde než) v Casablance, kde museli okamžitě předstírat, že jsou manželé. V druhé části filmu v Londýně, kdy se jejich osud zkomplikuje, už manželství nepředstírají.

Recenze: Prušinovský sleduje Čechy očima Trpaslíka

Pokukování po svých vzorech jako Casablanca si měli Spojenci radši odpustit. Jejich nostalgie, pohledná exotika digitálně dodělaná českou postprodukční firmou UPP ani ještě pohlednější hvězdy v kostýmech na míru je nezvednou do oblak, k nimž vzhlížejí. Zemeckis dvojici režíruje obyčejně, nerozhodně a tlačí na city. Jejich příběh v první polovině běží podle očekávání (případně dle děje prozrazeného už v traileru a oficiální synopsi).

Ve druhé půli film spoléhá, že Brad Pitt uhraje vnitřní emocionální víry vášnivě milujícího manžela. Jenže Pitt tu vypadá nehybně, napjatě a poloprázdně a jeho vztah k herecky výrazně lepší Marion Cotillardové působí nedůvěryhodně a cize jako jeho francouzština. Na retro Spojence se hezky dívá, těžší už je u nich něco cítit.

Spojenci
(Velká Británie/USA, melodrama,
124 minut)