Recenze: Slámova Bába z ledu roztává pouze díky Kronerové | E15.cz

Recenze: Slámova Bába z ledu roztává pouze díky Kronerové

Bába z ledu
•
ZDROJ: tf
3. března 2017 • 12:21

Novinka Bohdana Slámy skrývá sympatickou jemnou tragikomedii o novém začátku pod ledem příliš viditelných scenáristických svévolností. Zuzana Kronerová v hlavní roli ale drží film stále nad vodou.

Bohdan Sláma se po pěti letech vrátil do českých kin se snímkem Bába z ledu. Romantická komedie pro starší, zamrzlá chladem nepřesvědčivých postav, ale jen pomalu roztává do podoby jemného filmu o hledání sebe samého a novém začátku. Titulní hrdinka Hana i po smrti manžela pečuje o své věkem dospělé, rozmazlené, sebestředné syny, než její rutinu náhle naruší setkání s pražskými otužilci.

Obzvláště se svérázným Bróňou v přirozeném podání Pavla Nového, který žije v autobuse a chová tam slepice. Na začátku se film tváří jako umírněná, pozvolná komedie. Slámu ale přece jen více zajímá o něco méně ohrané lehké drama o jedné soukromé emancipaci. To by si zasloužilo čistější vody, nezanesené neobroušenými hranami především scenáristických rampouchů.

Recenze: Thriller ze smutné Ameriky

Jednání postav totiž někdy působí příliš zkratkovitě. Hana ze sebe nápadně rychle dokáže setřást navyklý stereotyp posluš- né ženy a novoty v šedesáti letech přijímá plynule. V několika zbytečných scénách zase vypadá Slámova novinka jako propagace jeho oblíbeného otužování, využitého jinak i jako metafora odvahy čelit nepříjemnostem. V jiných chvílích se z filmu stává nepovedený sitcom, a to pokud v nich vystupují vedlejší postavy rodinných příslušníků, s jejichž umělostí si moc neporadí ani snaživí Marek Daniel a Václav Neužil, natož nesnažící se Tatiana Vilhelmová.

Netíživý realismus tvůrce, jenž začínal u sociálních dramat o outsiderech, tak narušují příliš viditelné záměry dovést postavy tam, kam chce. Naštěstí výtečná, neokázalá Zuzana Kronerová ve stěžejní roli Hany drží pohromadě nejen svou rodinu, ale i snímek. Hlavně díky ní Slámův převážně jemný film neztrácí v protiproudech směr svého sdělení ani melancholickou empatii. O to více je škoda, že část potenciálu příběhu této sympatické báby zůstala u ledu.

Bába z ledu
(tragikomedie, ČR, 106 minut)
Režie: Bohdan Sláma