Recenze: Přímá cesta do hlubin popmusic | E15.cz

Recenze: Přímá cesta do hlubin popmusic

Recenze: Přímá cesta do hlubin popmusic
Katy Perry
• 
ZDROJ: Profimedia.cz
25. července 2017 • 08:00

Stroj na hity je místy cynickou studií o tom, jak funguje hudební průmysl, jak mění lidi kolem sebe a jaká cesta vede k tomu prosadit nějakou píseň do čela hitparád.

Všichni znají slavná autorská dua jako McCartney–Lennon nebo jednotlivce jako Bob Dylan, Neil Young či Beck. Značná část hitů, které v posledních desítkách let obsadily první příčky hitparád, ale pochází od jiných lidí než samotných interpretů. Odpověď na otázku, kdo hity od New Kids on the Block, Backstreet Boys, Ace of Bace, Spice Girls, Britney Spearsové či Katy Perryové píše a proč, dává kniha letitého novináře amerického časopisu The New Yorker Johna Seabrooka.

Stroj na hity je bezpochyby typem díla, kdy se zastáncům rocku, punku, grunge či metalu, a tedy zároveň odpůrcům občas až velmi bezduchého popu logicky otevírá nůž v kapse. Ostatně i sám autor si vypomáhá citáty spisovatelů, jako byl Hunter C. Thompson, který prohlásil: „Hudební průmysl je drsná a plytká strouha plná peněz, dlouhá plastová chodba, kde svobodně pobíhají zloději a pasáci – a dobráci umírají jako psi.“

Pro poznání, jak hudební ryze mainstreamový trh funguje a kdo za písněmi občas až příliš oblbujícími veřejnost z komerčních rozhlasových stanic stojí, je však cenná.

Filmová recenze: Dunkerk, ohromující jízda válečným peklem

Ukazuje, jak již od dvacátých let fungovaly společnosti, v nichž se soustředily autorské osobnosti, které samy neměly tendenci vystupovat a propagovat sebe a své písně a psaly zásadně pro druhé, což byl pro některé vydavatelské firmy zlatý důl – vždyť ani Frank Sinatra či Elvis Presley a další by se bez nich neobešli.

Zároveň přesně popisuje, jak promyšleně dotyční producenti a vydavatelské firmy fungovali a jak v případě chlapeckých boybandů a dámských souborů – a to i v případě, že členové opravdu uměli zpívat – bylo i přesné stanovení rolí, které členové skupiny měli. Většinou tam totiž musel být jeden takzvaně zlobivec, slušňák, hezoun a sportovní typ. Geniální, že.

Seabrook si ale všímá i toho, že za anglo-americkou hitparádovou popovou či rhytm and bluesovou produkcí stojí kupodivu ve značné míře i švédští producenti a autoři. Dveře k tomu jim totiž otevřel razantní úspěch nejen skupiny ABBA v sedmdesátých letech, ale i třeba Roxette či Europe o dekádu později.

Popové příznivce nejspíše kniha nadchne, ty rockové utvrdí v tom, jaký je to celé podvod. Popis cesty do hlubin scény, kterou chtě nechtě slýchává z rádií i televize každý den, ale stojí za to všem.

John Seabrook: Stroj na hity
Vydal: Nakladatelství 65. pole
Hodnocení: 70 %

Recenze: Svět podle Daliborka je směšný portrét neonacismu. Vypovídá hlavně o Klusákovi

 
>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!