Recenze: Návrat Italů z Klimt 1918 je čirá radost | E15.cz

Recenze: Návrat Italů z Klimt 1918 je čirá radost

Klimt 1918
•
ZDROJ: Prophecy
15. ledna 2017 • 10:17

Jednu z nejpříjemnějších desek loňského roku vydala italská skupina Klimt 1918. Na novinkovém dvojalbu se přiklání k popu ještě více než doposud.

Téměř dvouhodinová nahrávka potvrzuje, že italská skupina patří k tomu nejzajímavějšímu, co evropská hudební scéna na přelomu tisíciletí dala světu. Klimt 1918 založili bratři Marco a Paolo Soellnerové poté, co se rozpadla jejich předchozí deathmetalová kapela Another Day. Se změnou jména a spoluhráčů přišla také výrazná změna zvuku a Klimt 1918 se přiklonili k pomalejšímu a temnějšímu gothic rocku.

Již v roce 2000 vydala skupina vlastním nákladem demo Secession Makes Post-Modern Music, které získalo ve specializovaných magazínech skvělé recenze, a skupina se dočkala profesionální smlouvy. Oficiální prvotinou se tak stalo album Undressed Momento z roku 2003, na němž skupina ustavila melancholický zvuk, který ji proslavil a jejž hraje dodnes.

Desky Klimt 1918 stojí na snových shoegazových kytarách, skladby pak mnohdy gradují v typickém post-rockovém tempu od minimalistického naznačení melodie po masivní finále. Klimt 1918 však na rozdíl od spousty jiných post-rockových kapel nezatracují ani písničkový formát se silným refrénem.

Green Day, Guns N’ Roses nebo Robbie Williams. Na koho letos můžete zajít?

Aby dostáli svým avantgardním kořenům, využívají Italové často překvapivé rytmiky vycházející z elektronických žánrů. Novinkovou dvojdeskou Sentimentale Jugend Klimt 1918 navazují na prozatím poslední album Just in Case We’ll Never Meet Again (Soundtrack for the Cassette Generation) z roku 2008. Melancholie stále přibývá, čemuž vydatně pomáhá také zastřený vokál Marca Soellnera.

Výraznější změnou pak je snad ještě větší přiklonění k popu. Ačkoli působivý zvuk občas nabourají různé zcizující zvuky, melodické linky jsou natolik silné, že vše překonají. Dalším důkazem ještě většího příklonu k popu může být také zařazení coververze oscarové písně Take My Breath Away, kterou sice nahrála losangeleská skupina Berlin, ale složil ji Ital Giorgio Moroder spolu s Tomem Whitlockem. Návrat Klimt 1918 na scénu je potěšující zprávou. Třeba se konečně dostane i mimo širší publikum.

Klimt 1918: Sentimentale Jugend
Vydavatel: Prophecy Records, 2016