Recenze Kmeny 90 aneb Zpět v barevných devadesátkách | E15.cz

Recenze Kmeny 90 aneb Zpět v barevných devadesátkách

23. ledna 2017 • 11:03
Stanislav Šulc

Po současných subkulturách v Kmenech a subkulturách sedmdesátých a osmdesátých let v Kmenech 0 přichází Vladimir 518 s Kmeny 90. Věnuje se letům devadesátým, která byla alternativnímu životnímu stylu mimořádně nakloněna

Oceanisté, Vontové, bruslaři či skejťáci, squatteři a technaři, ale také skinheadi či anarchisté defilují ve třetí knize Kmeny, kterou spolu se silnou autorskou základnou vytvořil jeden z propagátorů subkultur u nás Vladimir 518. Po původní knize Kmeny, v níž se čtenář seznámil s aktuálními alternativními kmeny, a knize Kmeny 0 (počátky subkultur na našem území) došla řada na léta devadesátá. Tedy dekádu začínající 17. listopadem 1989, kdy se rozvolnily společenské i politické normy. Dekádu nakloněnou všemu ne-průměrnému, ne-normálnímu či ne-obyčejnému.

Společnost má rozmanitou strukturu. A co jste dělali v devadesátkách vy?

Na více než 800 stranách čtenář najde 25 kmenů, kterými se především mladí (ale nejen!) lidé snažili hledat své místo ve světě. Každý kmen představují autoři, kteří byli či stále jsou s danou subkulturou úzce spojeni. To se odráží také na stylistické rozmanitosti jednotlivých esejů a také rozhovorů, jež každou kapitolu uzavírají. Honza Vedral se v části věnované skinheadům snaží o objektivní stať, naopak Arnošt Novák ve stati o anarchismu mísí objektivní přístup se subjektivními poznámkami. Záhadou zůstávají Vontové. Autor textu o nich podepsaný prostě K. využil deníkové formy, jež je strhují- cí a zachycuje měnící se tvář Prahy, ale o samotné subkultuře daleko víc vypovídají doprovodné fotografie.

Obrazový materiál je však v tomto případě stejně cenný jako texty. Ačkoli jde mnohdy o očekávatelné snímky (punkové koncerty, skejťáci v ulicích, demonstrace anarchistů či squatterů), důležité je, jak fungují jako celek. A to je zcela zásadní. Již samotné listování Kmeny 90 je procházka barevným světem, který tu kdysi existoval (a snad dál existuje). Je plný energie, kreativity, nápadů, snahy vyčlenit se z průměru. Navíc se na archivních snímcích mimoděk mění také Praha a další česká města, často i díky působení členů jednotlivých kmenů (graffiti, výtvarníci, divadelníci).

Vladimir 518 představuje výtvarně zdařilé pražské kmeny

V neposlední řadě je právě tento díl Kmenů důležitý pro pochopení současného umění a popkultury. Aktéři jednotlivých subkultur se postupně stali vydavateli, producenty, celebritami, z některých alternativních hnutí se staly dominantní proudy (rap). Postava samotného Vladimira 518 dokazuje, jak lze propojit alternativní kořeny s uměleckým, mediálním i byznysovým úspěchem.

Kmeny 90 jsou mimořádnou knihou a povinnou četbou pro všechny generace. Jsou ukázkou, že i u nás existovala dekáda, kdy se lidé snažili nebýt „Dětmi prázdnoty“, o kterých Vladimir 518 rapuje ve stejnojmenné skladbě.

Vladimir 518 a kolektiv: Kmeny 90

Nakladatelství: BiggBoss, Yinachi, 2016

Hodnocení: 100%