Recenze: Když Švéd v žigulíku narazí na ruskou realitu | E15.cz

Recenze: Když Švéd v žigulíku narazí na ruskou realitu

Recenze: Když Švéd v žigulíku narazí na ruskou realitu
Švéd v žigulíku
• 
ZDROJ: Česká televize

Anna Vacková

Dokumentární debut novináře Petra Horkého je zaměřen na kontrast mezi myšlením západního manažera a ruskou realitou.

Novinář Petr Horký si položil otázku, zda může zahraniční manažer s progresivními myšlenkami uspět v ruském polostátním molochu. Odpověď na ni hledal v ruské automobilce Avtovaz tvořící jinak docela fungující ekosystém. To vše přetavil do svého prvního dokumentárního filmu nazvaného Švéd v žigulíku.

Kolos, který ještě v roce 2014 zaměstnával šedesát tisíc pracovníků, si léta žil a žije vlastním zaběhnutým životem. Provozuje sportoviště, vlastní televizní kanál a nabízí honosný dům pro manažera se saunou pro šedesát lidí – to vše za státní peníze.

Ovšem přichází „parazit“ – švédský manažer Bo Andersson, který se podle západních měřítek snaží ztrátovou firmu postavit zpět na nohy. A s jeho příchodem vyplývají všechny problémy automobilky na povrch.

Recenze: Tvář vody aneb fantaskní del Torova pocta outsiderům

Horkého dokument, na kterém pracoval přes tři roky, představuje konflikt dvou odlišných mentalit. Na běžných pracovních i životních situacích ukazuje místy až úsměvné střety. Hrdí zaměstnanci žijí minulostí, kdy automobilka vyvážela vozy do celého východního bloku a zažívala zlaté časy. Pracovat zde bylo pro mnoho lidí ctí. Firma zároveň nabízela mnoho výhod – například byt a školku zdarma či dovolenou v některém z rezortu vlastněných Avtovazem za pár rublů. Sebevědomý švédský manažer, který přitom měl zkušenosti z jiných ruských podniků, se ale naplno pouští do transformace podniku. A to navzdory odporu nekonečného zástupu pracovníků v šedých uniformách.

Ačkoliv je Švéd v žigulíku prvotina režiséra i kameramana, vyniká svým vizuálním i narativním stylem. Kameraman zvolil pro většinu filmu statické, místy naaranžované záběry. Film ale propojují opakující se prvky, jako například záběr na areál s rozhlasem na pozadí, který ohlašuje zásadní novinky.

Horký si vybral ke zpracování globální téma. Na pozadí konkrétního příběhu ilustruje komplikované vztahy Západu s Ruskem, který metaforicky končí prohrou Západu. Nepřiklání se ale na žádnou stranu. Nechává tak divákům poměrně velký prostor k tomu se zamyslet nad ruskou realitou i léta komplikovanými vztahy k anglosaskému prostředí.

Švéd v žigulíku
(dokument, ČR, 63 minut)
Režie: Petr Horký
Kamera: Milan Bureš
Hodnocení: 80 %

Recenze: Krutý portrét evropské rodiny

Autor: Anna Vacková
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!