Murakami v 1Q84 dokazuje sílu svého talentu | E15.cz

Murakami v 1Q84 dokazuje sílu svého talentu

Murakami v 1Q84 dokazuje sílu svého talentu
Haruki Murakami
• 
ZDROJ: Foto Isifa

Jan Bělíček

Pokud můžeme nějakého současného spisovatele označit za klasický produkt světové literatury, nebudeme dlouho váhat a ukážeme na Harukiho Murakamiho. Jeho obdivuhodně eklektický styl psaní, jenž z hlediska formálního i tematického suverénně vstřebává různorodé aspekty současného globalizovaného světa, dokáže přetavit nesourodou směsici v nadnárodně přijatelný produkt.

Tradiční kritika se zároveň stále nemůže vyrovnat s Murakamiho zcela paradoxní pozicí, kdy je na jedné straně schopen prodat milion výtisků své knihy během jednoho měsíce a zároveň se objevuje mezi kandidáty na Nobelovu cenu za literaturu. Japonský spisovatel je osočován z generování klišé, z neustálé recyklace již jednou použitých motivů a témat. Při četbě jeho obsáhlého románu 1Q84 ovšem zjišťujeme, že je vše o něco složitější.

Již samotný název zcela zákonitě evokuje Orwellův klasický dystopický román 1984. Zatímco v Orwellově románu Velký bratr a jeho sofistikovaný represivní aparát neváhá falšovat dějiny i docela nedávno uplynulou každodennost, svět 1Q84 je ovládán tajemnými silami, které, jak vyčteme z knihy, jsou zde již od nepaměti a zcela zásadním způsobem ovlivňují naše životy.

Zlo tak velmi zdařile obléká fluidní kabátek, aby se mohlo stát hrozbou uvěřitelnou. Nepostřehnutelnost a neviditelnost sil, které námi manipulují, je v jeho tvorbě hojně zastoupena a dala vzniknout i novému pojmu nerealismus. Vyjadřuje tak životní pocit celé řady současníků považujících okolní realitu za odvozenou a neautentickou náhražku skutečného života. A právě zde bychom zřejmě měli hledat esenci 1Q84.

Samotný příběh začíná v momentě, kdy se třicetiletá Aomame ocitá v dopravní zácpě na dálničním městském obchvatu ve čtvrti Šibuja. Jakmile se na radu taxikáře rozhodne sejít po bezpečnostních schodech, aby tak stihla plánovanou schůzku, dostává se do mírně pozměněné verze dosavadní reality.

Síla vyprávění

Někde na druhé straně Tokia mezitím začíná mladý spisovatel a učitel matematiky pracovat na redigování prapodivného textu Kukly ze vzduchu, který se objevil mezi rukopisy uchazečů o prestižní literární ocenění. Dokončení rukopisu a jeho následný masivní úspěch spustí koloběh událostí zcela fatalistického ražení. Přestože tomu výrazné fantaskní rysy románu nenasvědčují, hlavním tématem je zde především osamění a vyprázdněnost životního údělu jako holý fakt. Tuto existenciální úzkost postavy překlenují v patetické, nadosobní podobě lásky.

Murakamiho román by se dal lehce smést jako slátanina rozličných postupů populární literatury dneška: od dystopické sci-fi přes temnou detektivku až k eskapistické fantasy. Přestože všechny tyto složky obsahuje, daří se mu překračovat propast kýče či naprostého braku ve vyprávění, jehož síle se dá vytknout jen máloco. Konzervuje podstatná sdělení o naší době, s nimiž se dokáže identifikovat obrovské množství čtenářů a které, i když není nijak pregnantně a explicitně vyřčené, nebude určitě složité rozklíčovat ani za několik desítek let.

Haruki Murakami: 1Q84 Kniha 1 a 2 Nakladatelství: Odeon, 2012 Překlad: Tomáš Jurkovič Hodnocení: 80 %

Autor: Jan Bělíček
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!