Metamorfóza v labyrintu prostoru a času | E15.cz

Metamorfóza v labyrintu prostoru a času

Metamorfóza v labyrintu prostoru a času
Z tvorby Martina Gerboce,
• 

Gabriela Velcová

Na rudolfinském bojišti se utkaly protiklady jednoduchosti a chaosu, násilí a lásky; výstava s názvem Motýlí efekt? již ve svém pojmenování nadlehčuje společné téma chaosu a nejistoty, jež spojuje tvorbu šesti zúčastněných českých a jednoho slovenského malíře. Rudolfinum využívá monumentálních výstavních prostor k ojedinělým výstavám s obsáhlých konceptem, bohužel ale v některých případech zbytečně zatěžkaným nadváhou slov a myšlenek.

I v tomto případě je prvotní kurátorský impulz vyjádřením lehkosti a přehledu, ale později sám zabředává do chaosu, což výslednému dojmu trochu ubírá na jeho ojedinělosti a kráse. Dva protiklady jednoduchost a složitost vytasily své meče a kdo z nich tedy vyhraje?

Kurátor expozice Petr Vaňous pojal obraz jako různosměrnou dekonstrukci celku. Nahlíží prostřednictvím šesti různých způsobů na dramatizaci obrazu, což je skvělé, ale neuchopitelné pro běžného spotřebitele umění. Malba je královnou výtvarných technik, je schopna si sama vytvořit skvělou a dostačující reklamu bez zbytečných nadhledů. Název Motýlí efekt? metaforicky odkazuje k principu východiska a důsledku, aniž by mohl být tento princip přesně časově a prostorově usazen.

Motýl jako symbol proměny

Otazník na konci upozorňuje na zmnožení a zrcadlení otázek, jež jsou obsaženy ve vystavených dílech. Jednodušeji řečeno, motýl v názvu jako východisko předznamenává nějakou proměnu, nekonkrétní, zabalenou do kukly a je jen na divákovi a jeho fantazii, co si pod touto základní vrstvou představuje. A důsledek? Samozřejmě nepřeberné množství otázek o zrodu a zániku, dětství a dospívání, světa jako labyrintu prostoru a času, v němž všichni žijeme a hledáme si svoje místo na zemi. V jednoduchosti je krása a na to se často zapomíná.

Malba Jiřího Petrboka Objekt srdceMalba Jiřího Petrboka Objekt srdceAutor:
Malba Jiřího Petrboka Objekt srdce ukazuje, že dnešní umění nemusí jen šokovat a drásat

Vystavující šestice Vladimír Véla, Adam Štech, Martin Gerboc, Lubomír Typlt, Daniel Pitín a Jiří Petrbok uchopuje základní téma nejistoty a reaguje svou obrazotvorností na negativní pocit, jenž se poslední dobou nese světem. A další otázka: Je tomu doopravdy tak? Umění nemusí za každou cenu šokovat, umění je zde od toho, aby v lidech posilovalo vzájemnou chuť k tvořivosti a upozornilo na to, že je důležité vnímat, co se kolem nich děje. Nemusí znamenat jen existenční předěl mezi životem a smrtí v jakémkoli abstraktním podání (Véla), násilím a láskou (Gerboc), ale může reálně a přirozeně najít cestu k životním okamžikům radosti a uspokojení, i když s mírnou destrukcí (Typlt) nebo podpořit filmový svět a naučit se snít (Pitín), jelikož sny utvářejí naše myšlenky a naopak. A čím víc člověk sní, tím více se stává motýlem (Petrbok). Východiska a důsledky má každý v sobě a je jen na něm, jakou z vrstev odhodí, aby se zrodil v krásného či ošklivého motýla.

Motýlí efekt? Galerie: Rudolfinum Výstava trvá do 10. března Hodnocení: 70 %

Autor: Gabriela Velcová
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!