Komentář Stanislava Šulce: Jak Marvel ovlivnil svět Harryho Pottera | E15.cz

Komentář Stanislava Šulce: Jak Marvel ovlivnil svět Harryho Pottera

Stanislav Šulc

Do kin vstoupil snímek Fantastická zvířata a kde je najít. Studio Warner Bros. jím pokračuje ve vytěžování J. K. Rowlingové a jejího světa čar a kouzel. Hollywood totiž našel způsob jak vydělávat na známých, ale už ukončených sériích.

Hollywood prožívá jedno ze svých nejlepších období. Alespoň byznysově. Celosvětově se velkým americkým studiím daří stále zvyšovat tržby a stojí za tím obsahová revoluce, kterou filmaři přejali z komiksového světa. Největší studio, Walt Disney, už téměř sedm let vlastní komiksové nakladatelství Marvel a rok co rok uvádí do kin jeden až tři komiksové adaptace se slavnými hrdiny. Stejně tak i další studia, protože téměř všechna vlastní práva na některého superhrdinu. Na tom by nebylo nic moc k zamyšlení, zásadní však je, že studia začínají „komiksovou“ logiku stále častěji aplikovat také jinde. Nejzářnějším příkladem je aktuální novinka studia Warner Bros. Fantastická zvířata a kde je najít.

Rodinný snímek se odehrává „ve světě Harryho Pottera“. Na to lákají plakáty a trailery, ale také s tím velmi chytře pracují filmaři. Po vzoru Marvelu, jehož hrdinové obývají jednu společnou realitu (jmenuje se Marvel Universe), také J. K. Rowlingová jako autorka scénáře vrací diváky do svého světa. S Harrym Potterem se tu nesetkáte, ale s několika známými ano (mluví se o Bradavicích a o Brumbálovi). Ale jinak jde o zcela autonomní snímek – přichází s novými postavami, s novým záporákem a novým velkým příběhem, který vydá alespoň na pět snímků (zatím je potvrzeno, že půjde o pětidílnou řadu).

Až tato řada skončí, nebude problém využít jakéhokoli postupu známého právě z komiksového světa: tvůrci budou moci udělat spin-off (vzít vedlejší postavu a rozehrát její vlastní příběhy), prequel (vyprávět příběhy předcházející událostem aktuální ságy), sequel (tradiční pokračování). Můžeme možná očekávat také takzvaný restart samotného Harryho Pottera, tedy znovu odvyprávěný příběh slavného dětského čaroděje, akorát s novými herci a možná i několika aktualizacemi děje.

Točit sci-fi může být noční můra, říká režisér filmu Příchozí Denis Villeneuve

Jde o podobný princip, z nějž vycházejí také americké televize, když na obrazovky převádějí slavné filmy jako moderní seriály. Seriály jako Fargo, Bates Motel nebo aktuálně Vymítač ďábla také diváka vracejí do známého světa, v němž se ale odehrávají nové příběhy.

Hollywood pochopil, co dnešní divák chce – návraty do známých světů, jehož pravidla, ale také nástrahy a nebezpečí chápe. Funguje to marketingově, a doposud také divácky. Pravděpodobný úspěch prvního dílu pentalogie Fantastická zvířata a kde je najít potvrdí, zda se Hollywood chová správně. Jen je otázka, jak dlouho mu to bude vycházet. Diváci jsou celou historii stejní – ve své nevyzpytatelnosti.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!