Japonský mistr se vrátil s něžným filmem o dysfunkční rodině | E15.cz

Japonský mistr se vrátil s něžným filmem o dysfunkční rodině

Iva Přivřelová

Nenápadný mistrovský kousek uznávaného japonského režiséra Hirokazu Koreedy Po bouři empaticky, s jemností a humorem nahlíží do obyčejného života neúspěšného muže a jeho blízkých.

Japonský mistr klidných rodinných dramat Hirokazu Koreeda se vrátil do českých kin. Po vyprávění Naše malá sestra, které soutěžilo před dvěma lety v Cannes, přichází titul Po bouři, jenž se ukázal na stejném festivalu loni.

V Benátkách mezitím měla premiéru novinka Třetí vražda, která připomněla, že svůj pozvolný, detailní styl o komplexnostech života Koreeda umí dobře využít i v jiném žánru. Po bouři nicméně ukazuje pětapadesátiletého filmaře tak, jak poslední dobou ve světě nejvíc proslul – jako tvůrce neobyčejně obyčejné návštěvy v jedné rodině.

Ve filmu Po bouři ji tvoří stará matka, její praktická vdaná dcera a nepraktický rozvedený syn Rjota. Otec nedávno zemřel, což je pro matku místo zármutku zdrojem úlevy. Syn se nicméně potatil natolik, že trable s penězi, zastavárnou, loterií a lhaním pokračují. Bývalý spisovatel, který si vydělává jako zkorumpované soukromé očko, se nyní chystá domů, aby v pozůstalosti našel něco cenného.

Chilská tragikomedie Neruda režiséra Larraína je magickým snímkem, který skvěle funguje

Zároveň s ním se blíží i tajfun. Koreeda, často přirovnávaný k legendárnímu japonskému filmaři Jasudžiro Ozuovi, ovšem patří k autorům, jež víc než burácivé přírodní bouře zajímají ty tiché osobní. Ty podává s precizní jemností a lidským pochopením, s nenuceností a zdánlivou jednoduchostí a bez zbytečného sentimentu.

Přicházející tajfun je tak už 23. v tom roce a přinese hlavně liják. Setkání rozdělené rodiny je zase jedním z mnoha, i když jakmile do něj vstoupí i Rjotův malý synek a ex-manželka, vynoří se šance, že se něco změní. Míru naděje nechává film na nás, Koreeda to nikdy nepřehání s očividností metafor a vyhroceností střetů. Raději s klidem, na nějž se evropský divák musí chvíli adaptovat, a empatií pozoruje své postavy a ukazuje, kolik zásadního se skrývá v našem každodenním chování.

Pouštní festival Burning Man působí jako z jiného světa

Po bouři je tak asi ten nejněžnější, nejzenovější film o dysfunkční rodině, který můžete v kinech vidět. K jeho jemnosti patří i dost humoru, jenž obstarává kromě Rjotovy ješitnosti hlavně rošťácký i rozumný přístup k životu jeho matky Jošiko.

V takové náladě pak není těžké věřit, že snad i marnotratný syn má ještě šanci nechat bláhových plánů a nostalgických vzpomínek a konečně začít žít v přítomnosti. Možná i on si včas může uvědomit to podstatné. Tak jako jakýkoliv divák tohoto nenápadného filmového dárku. 

Po bouři

(drama, Japonsko 2016, 117 min.)
Režie a scénář: Hirokazu Koreeda
Hrají: Hiroši Abe, Kirin Kikiová, Taijó Jošizawa, Jóko Makiová
Premiéra: 7. 9.
Hodnocení: 80 %

Autor: Iva Přivřelová
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!