Havlovo Odcházení aneb Zahradní smutnost

22.3.2011 9:14   |  

Do kin vstupuje jeden z nejočekávanějších českých filmů posledních let, filmařský debut Václava Havla Odcházení. Již v důvodech očekávání tohoto snímku jsou zaklety jeho největší problémy. Jde o filmový debut 74letého člověka bytostně spojeného s divadlem a politikou, nikoli filmaře. A jde o filmový debut, který dopadl příšerně.

Nejprve dobré zprávy: Havel se snažil, aby jeho dílo působilo v kontextu dnešní kinematografie neobyčejně, snad až výjimečně. A v této snaze uspěl. Snad nic v Odcházení nepůsobí jako současný film. Problém však je, že zatímco většina filmových inovátorů jde kupředu ve vývoji filmového jazyka, Havel jde jednak dozadu, navíc spíše v jazyku divadelním. Odcházení působí jako divadelní hra odehraná v plenéru a zachycená všudypřítomným (ale takřka nehybným) okem kamery.

Dojem divadelnosti pak podporuje vše od scénáře, v němž jdou scény mechanicky po sobě a filmově vůbec nenavazují (jako pád opony a příprava na další akt působí náhlé zhoršení počasí, jež zároveň vyjadřuje změnu nálady hlavního hrdiny). Pokračuje to toporně stylizovaným herectvím a vrcholí deklamativní povahou celého díla.

Odcházení zachycuje první dny bývalého kancléře Riegera (Josef Abrhám) v politickém důchodu. Posedává na prosluněné zahradě, těší se nejbližšími, domnívá se, že bude jen poskytovat zasvěcené rozhovory a jezdit po konferencích. Náhle přichází kruté vystřízlivění: zajímá se o něj jen bulvár, a to typicky po svém, Riegerova politika je kritizována novým vedením a to navíc hrozí, že bývalého kancléře vyštve ze státní vily.

Havel se snaží satyrizovat nejen současnou politickou situaci, ale i v tom selhává. Využívá tradice absurdního divadla, jejíž výraznou kapitolu v dějinách českého divadelnictví sám napsal především autorstvím Zahradní slavnosti. Právě Odcházení ale odkrývá, že v dnešním politickém klimatu absurdní drama nefunguje, je neproduktivní a nedokáže přijít s žádným novým odhalením. Místo toho působí pseudoartistním dojmem; je hříčkou, jejíž rozmotání není zábavné ani poučné. Navíc velmi brzy sklouzává až ke karikatuře reality i sebe sama (uchechtaný závěr), čímž připomíná hrubě nepovedený film Tomáše Vorla Ulovit miliardáře.

Od pádu do nejhorších porevolučních vod české „artové“ kinematografie (Post coitum, Máj) Havlovo Odcházení zachraňuje snad jen nenormálně normální Jiří Macháček.

Odcházení

(drama, Česká republika, 93 minut)
Režie: Václav Havel
Hrají: Josef Abrhám, Dagmar Veškrnová-Havlová, Jaroslav Dušek, Tatiana Vilhelmová, Jiří Macháček Premiéra: 24. března
Hodnocení: 30 %

Autor: Stanislav Šulc

Komentáře

Čtěte také

EU jedná o záložním plánu v případě brexitu, posílila by spolupráci

EU jedná o záložním plánu v případě brexitu, posílila by spolupráci

Představitelé zemí Evropské unie začali jednat o plánu B, který by nastal v případě, že by se Britové v nadcházejícím červnovém referendu rozhodli opustit evropský blok. Podstatou… více

Komerční prezentace
Mobilní web