Detailní pohled na boj o život s HIV | E15.cz

Detailní pohled na boj o život s HIV

Detailní pohled na boj o život s HIV
120 BPM
• 
ZDROJ: Memento Films

Iva Přivřelová

Příhodně den před Světovým dnem boje proti AIDS přichází do českých kin jeden z nejdiskutovanějších filmů letoška, francouzské drama 120 BPM.

Snímek o snaze nejen HIV pozitivních lidí přimět na začátku devadesátých let francouzskou vládu, veřejnost a farmaceutické firmy k většímu zájmu o umírající na AIDS získal v Cannes Velkou cenu poroty i cenu kritiky. Příští víkend se bude ucházet i o Evropskou filmovou cenu a v zimě možná o Oscara.

Autor 120 BPM Robin Campillo byl dosud známý hlavně jako spoluscenárista Laurenta Canteta, vítěze Zlaté palmy za film Mezi zdmi. I jeho samostatná tvorba zůstala věrná až dokumentárně realistickému stylu, občas zjemněnému trochu okázalými poetickými momenty.

Recenze filmu Milada: Rozpadlý národní pomník

Jeho pohled na činnost pařížské pobočky aktivistického hnutí ACT UP velmi detailně zachycuje diskuze, tření, spory a akce většinou mladých lidí nespokojených se situací a odhodlaných s ní něco dělat.

Tím, že se soustředí jen na jednu stranu sporu, a hlavně na poměrně radikální protestní činnost zahrnující demonstrace a demolování kanceláří firem, může ztratit část empatie pro své rozhořčení – nepřítel a jeho zločiny zůstávají příliš v pozadí. Jako vzpomínka na část historie občanské společnosti, jíž se dnes 55letý Campillo sám účastnil, umí být fascinující ve své komplexnosti a vykreslení mnoha charakterů členů ACT UP.

Podívejte se na trailer k filmu

720p 360p
120 BPM HD trailer CZ

Film jako řada jiných začíná příchodem nováčků do skupiny. Jeden z nich se tam postupně zamiluje do drzého, živelného Seana v podání nového talentu Nahuela Péreze Biscayarta.

Druhá polovina dost dlouhého filmu patří jemu a jeho postupnému umírání. Z horečnatých skupinových diskuzí a portrétu složitosti dohody pak Campillo ustoupí do intimního dramatu, které podporuje předchozí část ukázáním, za co ACT UP bojuje, k tematice však nepřináší nic moc nového. Až závěr snímku zaujme citlivým zobrazením pospolitosti.

Recenze: Wachsmanův svět plný avantgardy a svobody

Campillo se snaží ve filmu, jehož titul odkazuje k tepu tanečních klubů i srdce, o nekonveční pohled na lidi, kteří se rozhodli „žít politiku v první osobě“. Zároveň do své volné narace zapojuje konvenční linku rodící se lovestory, která má pomoci divákovi k větší citové angažovanosti. HIV tematiku jako většina předchozích známých děl (Stejná srdce, Andělé v Americe) přitom zachycuje v oné rané době, kdy virus HIV skoro automaticky znamenal smrt.

Právě srovnání s Anděly v Americe, nedávno připomenutými skvělou inscenací britského Národního divadla vysílanou i do kina Aero, obnažuje slabinu Campillova procedurálního přístupu, v němž boj o život zůstává seriózní rutinou a umírání únavnou elegií. Jako historická připomínka obětí, jejich života a protestu má 120 BPM svou sílu. Jeho tep však bije v rytmu devadesátých let.

Autorka je spolupracovnicí redakce

120 BPM

(drama, Francie 2017, 140 minut)
Režie a scénář: Robin Campillo
Hrají: Adèle Haenelová, Nahuel Pérez Biscayart, Arnaud Valois
Hodnocení: 60 %

Autor: Iva Přivřelová
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!