Cannes se bude soustředit na vliv současných filmů | E15.cz

Cannes se bude soustředit na vliv současných filmů

Radovan Holub

Soutěžní filmy v Cannes se letos nesoustředí ani tak na reflexi aktuálních událostí ve světě jako na stav a vliv současné kinematografie.

Příkladem je soutěžní film Obávaný, který natočil Michel Hazanavicius o nestorovi francouzské kinematografie Jean-Lucu Godardovi. Snímek se soustředí na režisérovu nekonvenční filmovou řeč a jeho nadčasové ideje, které mají platnost dodnes.

A jistě ne náhodou byl v mezinárodní soutěži promítnut film japonské filmařky Naomi Kawase Záře pojednávající o síle obrazů filmu v básnicky pojatém snímku o spisovatelce, která píše audioscénáře pro slepé diváky.

Film Out v Cannes přijali

Letošnímu festivalu dominují spíš než konkrétní politická témata velké alegorie, jako například ve filmu Něžná ukrajinského režiséra Sergeje Loznici. Je inspirovaný povídkou F. M. Dostojevského a s nebývalou krutostí zachycuje příběh ženy, která se snaží dopravit balík manželovi do vězení.

Naráží přitom na neproniknutelnou bariéru korupce, cynismu a odmítání. Jde o symbolický obraz současného Ruska, které je zachyceno jako vězení, kde vládne mafie.

Umělecky ještě radikálnější je film Workshop od Laurenta Canteta, který v Cannes již v roce 2008 zvítězil s dokumentárním filmem Mezi zdmi. Workshop je hraný film natočený ve stylu dokumentu a bude uveden i v Česku.

Pojednává o sedmi účastní- cích literárního semináře, který vede úspěšná spisovatelka Olivia v podání Mariny Foïsové. Hlavní idea je napsat společně povídku na základě vzpomínek a zážitků účastníků inspirovaných historií města, kde se příběh odehrává.

V Cannes řeší prase a Netflix

Jeden z účastníků Antoine ztvárněný Matthiem Luccim při diskuzích zásadně vystupuje proti uhlazeným řečem o demokracii, protože je považuje za falešné. Nicméně i on má jedno tajemství, o němž nerad mluví.

O věcech se však v semináři hovoří otevřeně, a tak se mluví i o možnosti vraž- dy. Nekorektností svého uvažování, talentem a svým způsobem i těžko akceptovatelnou pravdou se Antoine dostává do postupné izolace od ostatních.

Workshop tak velmi dobře vystihuje sedmdesáté výročí festivalu: je stylisticky vybroušený, ale zároveň nekonvenční a posunuje přemýšlení o společnosti tak, jak to vždy požadoval právě Jean-Luc Godard.

Autor je spolupracovníkem redakce

Autor: Radovan Holub
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!