Béla Tarr se loučí apokalyptickou vizí Turínský kůň | E15.cz

Béla Tarr se loučí apokalyptickou vizí Turínský kůň

Béla Tarr se loučí apokalyptickou vizí Turínský kůň
Krásná kamera. Hlavním kladem snímku je kamera Freda Kelemena
• 
ZDROJ: ačfk
3. října 2011 • 08:19
Stanislav Šulc
Existuje-li filmový extremismus, nejsou jím krvavé splatterhorory, pornografie ani snímek Sex ve městě (byť toto monstrum se již této kategorii blíží). Králem filmového extremismu je spíše maďarský režisér Béla Tarr, jehož snímky se vyznačují velmi pozvolným tempem, vyprázdněnou narací a často i přehnanou stopáží (Satanské tango trvá přes sedm hodin).

Především díky neustále se vyvíjejícímu stylu a schopnosti vyvolávat stísněnou atmosféru zmaru však Tarr zároveň patří k vůbec nejoblíbenějším evropským tvůrcům a jeho těžká díla milují na celém světě miliony diváků. Na pomyslný konec své intelektuální i filmařské dráhy se Tarr dostal nejnovějším dílem, apokalyptickým výjevem nazvaným Turínský kůň, který mnozí považují za jeho vůbec poslední snímek.
Příběh či drama v tradičním slova smyslu nečekejte, raději se připravte na pořádně hutnou atmosféru uvnitř jediné světnice, již obývají starý kočí a jeho dcera. Po celých šest dní, jež je sledujeme, spí, vstávají, oblékají se, jdou pro vodu, vaří brabmory, jedí brambory, jdou dát seno nemocnému koni, pijí pálenku… a kolem zuří konečná bouře světa.

Turínský kůň je výsledkem dlouhodobého konceptuálního snažení autora, které je zde dovedeno za hranici snesitelnosti. V Tarrově dramaturgii se snoubí záměrná strnulost s prací s motivy známá z klasické hudby. I tam se jednotlivé motivy neustále opakují, vracejí, ale pokaždé v jiném kontextu. Jejich význam je pozměněn. Tak je tomu i v Turínském koni, který si název vypůjčil z průpovídky o zešílení filozofa Friedricha Nietzscheho.

Jako divácký zážitek je to však záměrně ubíjející (a to doslova), což ostatně konec světa má být. Ve spojení s dokonalou kamerou, jež vedle krásného vizuálu nabídne ještě komplikované kamerové jízdy, démonickou hudbou a dojemným hereckým výkonem skutečného koně jde o jeden z nejdepresivnějších filmových zážitků letošního roku, ne-li posledních desetiletí.

Turínský kůň

(vize, Maďarsko/Švýcarsko /Německo/Francie 146 minut)
Režie: Béla Tarr, Ágnes Hranitzkyová Hrají: János Derzsi, Erika Bóková
Premiéra: 27. září
Hodnocení: 70 %

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!