Alchymie tónů klasika ambientu | E15.cz

Alchymie tónů klasika ambientu

Alchymie tónů klasika ambientu
Brian Eno
• 
ZDROJ: Profimedia.cz

Petr Frinta

Po sedmi letech strávených převážně na experimentálním poli se britský zvukový mág Brian Eno vrací s albem tradičním, v žánru, který pomohl definovat a který jej jakožto interpreta proslavil nejvíce. Pro ambientní hudbu lze stěží nalézt podnětnější nahrávky než Enovu stejnojmennou tetralogii z let 1978–1982. Novinka Lux, vznikající jako ozvučení výstav pro galerie královského paláce Venaria v Turíně, nabízí pro hudebníka typické, poklidně ubíhající meditace.

Snad aby zdůraznil provázanost se čtveřicí legendárních nahrávek (první její „díl“ nesl podtitul Music for Airports), Eno novinku představil na čtyřdenní instalaci na tokijském letišti Haneda. Její koncept je však hlubší: nejenže je zvukovou stopou ke specifickému prostoru – dovětek k názvu by tentokrát měl znít hudba k výstavě nebo k přemítání nad uměleckými díly –, odráží i autorovu fascinaci hrou světel. Však také část propagace tvoří projekce fotografií pořízených k tomuto tématu fanoušky.

Spojitost s určitým místem ale nenarušuje ústřední prvek Enovy ambientní tvorby, totiž schopnost vytrhnout posluchače z času i prostoru tím, že skladby na nic neodkazují, nelze je vztáhnout k čemukoli konkrétnímu a nechají „prosakovat“ libovolné posluchačovy emoce. I tentokrát přesahují desetiminutovou hranici, na pětasedmdesátiminutovou plochu připadají všehovšudy čtyři a odehrávají se veskrze v klasickém duchu. Při pohledu zblízka se mnohovrstevný zvuk drobí na nepřeberné množství ploch protkávaných tóny akustických nástrojů, které vytváří z rytmů i notových osnov osvobozené melodie, u nichž lze předpokládat, že je každý posluchač bude vnímat odlišně.

Novince sice lze vytknout, že je pouze další variací na autorovo osvědčené téma, zároveň je ale vstupenkou do světa, který se v jeho celistvosti nikomu nepodařilo přesvědčivě zrekonstruovat. Přechod pod křídla značky Warp znamenal před lety opětovné vzkříšení hudebníkovy experimentální jiskry a předchozí deska Small Craft on a Milk Sea byla především zvukovou sondou do budoucnosti. Na novince letos čtyřiašedesátiletý klasik naznačuje, že zdaleka ne vše bylo řečeno i k tématu alb tradičních.

*
Brian Eno: Lux Vydavatel: Warp, 2012 Hodnocení: 80 % ———-
**

Autor: Petr Frinta
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!