Restauratéři vyžadují vlastní vína | E15.cz

Restauratéři vyžadují vlastní vína

Restauratéři vyžadují vlastní vína
víno
• 
ZDROJ: profimedia.cz

Libor Budinský

Mnoho českých restauratérů a hoteliérů se již nespokojí s nabídkou klasických vín, které vinař připravuje pro běžné zákazníky, ale požadují od vinařů originální šarže vín, které jsou připravené podle jejich zadání a požadavků pouze pro ně.

Čím jsou tato vína výjimečná? Spojují umění a zkušenosti výrobce s chuťovými požadavky zákazníka, takže jde o vína, která by měla patřit k tomu nejlepšímu, co domácí vinaři vyrábějí. Navíc jsou to vína unikátní, připravená často ve velmi malých šaržích, které se pohybují řádově ve stovkách lahví.

Bokovka: umělci sobě

Podobným způsobem připravuje mikulovský vinař Petr Marcinčák již několik let speciální cuvée pro oblíbený pražský podnik Bokovka. „Na přípravě tohoto červeného cuvée se osobně podílejí vlastníci vinného baru Bokovka, tedy malíř Stanislav Diviš, režiséři Jan Hřebejk a David Ondříček, grafik Aleš Najbrt, fotograf Tono Stano a znalec umění Jan Bejšovec,“ vysvětluje Petr Marcinčák s tím, že výše uvedení umělci vždycky přijedou do Mikulova, kde společně přechutnají několik vín, než dospějí k výběru a složení vína, jež bude připraveno jako další ročník Bokovky. Víno, které má stejný název jako vinný bar, má také speciální etiketu, na které je již tradičně pouze červená kapka.

Dobrá „francouzská“ vinice

Vlastní vína si nechává připravovat také prestižní pražský hotel Kempinski, který se za tímto účelem spojil s vyhlášeným moravským vinařstvím Dobrá Vinice Petra Nejedlíka. Na letošní léto si nechal Kempinski připravit velmi zajímavé růžové víno Kempinski Rosé, které se skládá z 75 procent z hroznů André a 25 procent odrůdy Pinot Noir a připomíná styl mírně nasládlých a plnějších francouzských růžových vín. Hotel měl k dispozici celou šarži 500 lahví, které jsou určené především pro letní a podzimní spotřebu.

Po celý rok má hotel Kempinski v nabídce bílé cuvée Kempinski Kambrium opět z Dobré Vinice, které slouží víceméně jako „house wine“ a také jeho prodejní cena 900 korun je nejnižší cenou za víno v celém vinném lístku. I toto víno je charakteristické svou plností a kulatostí, za což vděčí zrání v dubových sudech, čímž se Dobrá Vinice výrazně odlišuje od většiny moravských vinařů.

Speciály od 500 lahví

Velké zkušenosti s přípravou speciálních vín má také Nové Vinařství. „Namíchat speciální víno dle požadavků zákazníka pro nás neznamená žádný problém. Připravovali jsme už mnoho speciálních vín. Pro restauraci Allegro jsme dělali cuvée Anemone, restaurace Zinc a Aromi si u nás nechaly vyrobit vína, která nesou názvy zmíněných restaurací. A nyní připravujeme víno pro síť hotelů a restaurací v Mariánských Lázních,“ vysvětluje ředitel Nového Vinařství Marek Špalek.

Vedle restaurací však „míchali“ vína také pro privátní klientelu, například pro Českou spořitelnu či pro módní návrhářku Helenu Fejkovou. A jak velké šarže speciálních vín se většinou připravují? Znojemský vinař Jiří Hort, který připravoval speciální cuvée pro michelinskou restauraci Alcron či pro Kampa Park, má stanovenou minimální hranici speciálních vín 500 lahví, stejnou šarži vytvořilo v případě Rosé také vinařství Dobrá Vinice, Nové Vinařství připravuje speciální edice od počtu tisíce lahví vín.

Autor: Libor Budinský
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!