Při koupi domény je rozhodující jednoduchý a zapamatovatelný název

22.3.2011 13:38   |  

Ať už budujete e-shop, portál, blog, nebo vytváříte webové stránky své firmy, základním stavebním kamenem veškerých vašich dalších snah je koupě domény čili webové adresy. Pro ilustraci si ji lze představit jako reálnou adresu (ulici s číslem popisným), na které následně budujete pomyslnou „budovu“ firmy, tedy web.

Tuto budovu společnosti ve virtuálním světě představuje webhosting. Spolu s prostorem, kam můžete začít umisťovat obsah svého webu, nabídne webhostingová firma, u nás například Forpsi.cz, Banan.cz, Fryer.cz a mnohé jiné, též další potřebné služby, od provozování e-mailů až po různé možnosti správy webu.

Jsou služby hostingu nutné? Ano, pokud chcete s webem dále pracovat. „V podstatě lze vlastnit doménu bez toho, aniž byste aktivovali webhosting. V tomto případě je však doména prázdná, anebo se na ní nachází stránka registrátora,“ upřesňuje vztah domény a hostingu provozovatel webu WebAdresy.cz Jan Kolář.

Životní cyklus domény

Vůbec prvním krokem k vlastnictví domény je výběr vhodného doménového názvu. Následně je potřeba ověřit, zda je vybraná webová adresa volná a nepatří již jinému majiteli. Tento úkol za vás vyřeší specializované weby (například NIC. CZ), na nichž si nejen ověříte volnost doménového názvu, ale případně máte možnost si ihned vybranou adresu zaregistrovat. Takový „pronájem“ domény lze realizovat v řádech let, pro domény s koncovkou CZ se jedná o minimální časovou lhůtu jednoho roku, přičemž maximálním prahem je deset let.

Uplyne-li zaregistrované období, doména takzvaně expiruje. Dnem expirace však webovou adresu neztrácíte ihned, nýbrž váš doménový název putuje do takzvané ochranné zóny 30 plus 15 dní. V překladu to znamená, že po dobu jednoho měsíce funguje expirovaná doména beze změn. Po uplynutí této doby přichází patnáctidenní fáze, kdy je webová adresa neaktivní, ale vlastnická práva pořád patří vám.

Teprve po skončení ochranné lhůty ztrácíte nárok na pronájem domény, která se automaticky stává volná k registraci jinými subjekty. Proto se vyplatí zaznačit si den expirace domény v kalendáři a s dostatečným předstihem vlastnictví webu prodloužit. V případě úspěšné domény nebo chytlavého názvu totiž můžete čekat nemalý zájem konkurentů o propadlou doménu. „O výnosnou doménu se poperou registrátorské firmy typu dAukce.cz, která zajímavé propadlé webové názvy odchytává a následně draží. Se zdviženým prstem doporučuji důležité domény prodlužovat klidně i na pět let, což při dnešních cenách vychází zhruba na tisíc korun a může vám to následně ušetřit finanční sumy v desetitisících,“ upozorňuje Jan Kolář.

Pro český trh využívejte výhradně koncovku CZ

Když máte vybrán název domény a zjistili jste si vše o procesu registrace, zbývá vám jen hlasovat pro jednu z koncovek. Odborníci internetového marketingu v tomto případě radí dvakrát měř, jednou řež, neboli věnovat zvážení vhodné koncovky dostatek času. Těch pár písmenek na konci vaší internetové adresy – CZ, EU, COM, INFO, NET a jiné – bude mít dalekosáhlé důsledky na počet návštěvníků webu a potenciálních klientů vaší firmy. Každá koncovka přitahuje jinou skupinu zákazníků, přičemž pro byznys v tuzemsku se jako jediná správná volba jeví koncovka CZ.

Česko versus zahraničí

A proč zrovna tato koncovka? „Uživatelé mají českou koncovku v krvi, což potvrzuje až osmdesátiprocentní četnost zadávání CZ do prohlížečů. A znáte to přísloví o železné košili, často se pak stává, že ji zadáte samovolně. Příkladem uvedu Facebook, o kterém každý ví, že má koncovku COM.

Přesto se denně najde několik tisíc lidí, co skončí na Facebooku. cz, zkrátka proto, že jsou navyklí mačkat na klávesnici písmena CZ,“ vysvětluje potřebnost české koncovky pro podnikání na českém trhu Jan Kolář a dodává další důvody pro její využití: „Obrovskou výhodou české koncovky je důvěryhodnost. Představte si, že si chcete sjednat půjčku, a doména firmy má tvar pujcka. mx, která značí Mexiko. Nezbývá než se sami sebe zeptat, zda byste této stránce svěřili své osobní údaje?“
V případě globálních ambic firmy se ovšem na druhé straně vyplatí zauvažovat nad jinými koncovkami. Pro slovenské sousedy se hodí SK, na mezinárodní scéně velí naopak anglosaská COM.


On-line podnikání

Deník E15 připravil ve spolupráci s portálem FinExpert. cz sérii článků s tipy a radami pro zájemce o podnikání na internetu. Předchozí díly o základech on-line byznysu a marketingové podpoře internetového podnikání vyšly 7. prosince 2010, 4. a 18. ledna.


Alfa a omega úspěšnosti domény

» Kvalitní doména by měla dostatečně a výstižně popisovat obor vašeho podnikání. „Zapamatovatelná doména by měla být přesná a výstižná, například prodávám-li květiny, doména by toto slovo měla obsahovat, ideálně jen Kvetiny.cz. Pod doménou VonavaRadost.cz si uživatel představí květinářské služby jen s notnou dávkou fantazie,“ radí provozovatel webu WebAdresy.cz Jan Kolář.

»Trefou do černého jsou též krátké doménové názvy, které nesvádějí k nejistotě. Právě zde platí populární rčení o tom, že méně je více – čím více znaků použijete, tím více překlepů a zmatků dovolujetepotenciálním zákazníkům. Vhodné jsou jedno- až dvouslovné termíny, které nepředpokládajígramatickoumnohoznačnost, jako záměna písmene G za K, S za Z a podobně.

»V ideálním případě by doména neměla mít ani pomlčku, místo Hypoalergeni-polstare.cz raději sáhněte po názvuHypoalergeniPolstare.cz. „Pomlčka název adresy prodlužuje a svádí k tomu, aby byla doména zadaná i bez pomlčky. To pracuje proti vám, protože potenciální zákazník pak většinou končí na stránkách konkurenta,“ varuje Kolář.

Autor: Pavla Lokajová, finexpert.cz

Komentáře

Čtěte také

Mnichov: Střelba nemá souvislost s uprchlíky ani IS, tvrdí policie

Mnichov: Střelba nemá souvislost s uprchlíky ani IS, tvrdí policie Video

Útok, při němž v pátek v Mnichově střelec zabil devět lidí a pak sám sebe, neměl politický motiv. Na tiskové konferenci to dnes řekl mnichovský policejní ředitel Hubertus Andrä,… více

Mobilní web