Vytrvalá solární vážka na druhý pokus do Paříže doletěla

16.6.2011 9:33   |  

Na začátku týdne jsme trochu škodolibě žertovali o experimentálním letadle Solar Impulse, které na cestě z Bruselu do Paříže zahnal protivítr zpátky. Ve středu se však už let povedl a křehký stroj po šestnácti hodinách ve vzduchu přistál na pařížském letišti le Bourget, kde bude čestným hostem mezinárodního leteckého salonu.

Speciální letadlo, které má rozpětí křídel podobné jako Jumbo Jet, ale váží tolik, co třeba BMW páté řady, letělo průměrnou rychlostí 42 kilometrů za hodinu. Pro představu – tak nízká rychlost je nepředstavitelná pro jakékoli jiné letadlo, s výjimkou vrtulníku a padákového kluzáku. Například i pro rogalo s motorem by taková rychlost byla na hranici pádu.

Rozměry letadla Solar Impulse si vynutila potřeba velké plochy solárních panelů, které jsou nutné k tomu, aby čtyři elektrické motory v gondolách na křídlech poskytly stroji výkon zdánlivě směšných čtyřiceti koňských sil. Ty ale stačí právě k spolehlivému a klidnému letu.

Drak letadla musí být zároveň lehký a nedovoluje výrazné pevnostní rezervy. Podle agentur musel letoun kroužit dlouho nad prostorem Paříže, protože silný provoz na letišti neumožňoval přistání. Velká letadla totiž při startu a přistání způsobují vzdušné víry – takzvaný úplav – které mohou trvat až několik minut po průletu letadla. Pro ultralehký Solar Impulse, který nese mezinárodní imatrikulaci HB-SIA, by vlétnutí do úplavu po dopravním letadle mohlo být fatální, neboť nárazy vzduchu by ho mohly rozlomit. Pilot André Borschberg s ním tedy bezpečně přistál, až když provoz zřídl a vzduch nad letištěm se mezi lety linkových strojů uklidnil na potřebně dlouhou dobu.


Čtěte také: Pilot solárního letadla okusil bezmoc vzduchoplavce Cimrmana


„Jsem velmi šťasten, že jsem po klidném a nádherném letu v pohodě přistál v Le Bourget,“ řekl médiím pilot Borschberg. „Byl to nádherný den strávený ve vzduchu,“ dodal.

Málo dobité baterky

Vedle nepříznivého větru přispěly k neúspěchu prvního pokusu o přelet do Paříže i baterie letadla. V Bruselu panovalo před odletem špatné počasí a baterie se nedokázaly dostatečně nabít pro následující boj s větrem. Bylo je nutné dobít ze sítě, což však nestačilo.

Solar Impulse startuje k druhému pokusu o přelet z Bruselu do Paříže

Normálně má být solární letoun poháněn pouze energií ze slunce, kterou mu dodávají fotovoltaické články. Těch je dohromady 12 tisíc a jsou rozmístěné právě po velkých křídlech. Ta také utvářejí velkou nosnou plochu stroje, který tak má poměrně malé plošné zatížení. Kabina je pouze jednomístná, takže kdo neumí pilotovat, nemůže se, bohužel, pochlubit zážitkem, že absolvoval vyhlídkový let „slunečním letadlem“.

Autor: David Nesnídal

Komentáře

Čtěte také

Erdogan ničí turecké soudnictví a právní stát, varují nejvyšší soudy v EU

Erdogan ničí turecké soudnictví a právní stát, varují nejvyšší soudy v EU aktualizováno

Předsedové nejvyšších soudů členských států EU vyzvali ve společném prohlášení tureckého prezidenta Recepa Tayyipa Erdogana, aby upustil od nezákonných postupů vůči svým domnělým… více

Mobilní web