Výstavba nákupních center zpomalila | E15.cz

Výstavba nákupních center zpomalila

5. února 2009 • 00:00
V roce 2008 se postavilo pouze 60 procent původně plánované plochy v nákupních centrech. Z celkem 250 tisíc naplánovaných metrů čtverečních ve 14 nákupních centrech skutečně otevřelo devět nákupních center s celkovou plochou zhruba 150 tisíc metrů čtverečních.

Plocha této maloobchodní kategorie tak v České republice přesáhla 1,9 milionu metrů čtverečních. Vyplývá to ze statistik, které pravidelně zpracovává Cushman & Wakefield, poradenská firma v oboru nemovitostí.„Ke zpoždění při otevírání nákupních center docházelo vždy, ať už byly důvody technické, způsobené prodlevami na stavbě, nebo administrativní, způsobené průtahy při vyřizování různých povolení. V loňském roce se přidala světová finanční krize,“ říká Martin Žížala, vedoucí maloobchodního týmu v Cushman & Wakefield. Plánování a výstavba nákupního centra trvá podle jeho slov v průměru tři až čtyři roky. „Je tedy zřejmé, že centra, která plánovala otevřít v roce 2008, měla financování zajištěno dávno před vypuknutím krize. Pokud se u některých projektů posunulo datum otevření z podzimu 2008 na jaro 2009, hlavní důvod můžeme hledat v technických podmínkách,“ dodává Žížala.

#####ČR stále pod průměrem zemí EU

Měřeno plochou nákupních center na populaci se Česká republika se 186 metry čtverečními na tisíc obyvatel řadí těsně pod průměr EU-27 (200 m2/tisíc obyvatel - údaj z července 2008). Zároveň tak převyšuje hodnoty všech zemí střední a východní Evropy. Slováci například disponovali ke konci loňského roku v přepočtu na tisíc obyvatel pouze 137 metry čtverečními nákupních ploch. Posledním krajem, kterému ještě loni chybělo moderní nákupní centrum s plochou nad pět tisíc metrů čtverečních, byla Vysočina. Na podzim se zde otevřel City Park Jihlava, čímž byla dovršena expanze nákupních center do všech regionů ČR. Dále pokračoval trend rozšiřování velkých úspěšných center (Nisa Liberec, Avion Ostrava). Viditelné je i pronikání nákupních center do měst s méně než 70 tisíci obyvateli (Kladno, Kolín, Most, Jihlava). „Dnes už v České republice prakticky není město s populací přes 50 tisíc lidí, v němž by nestálo nákupní centrum, nebo developeři alespoň nepředstavili plány v něm takovéto centrum postavit. V roce 2009 prozatím počítají developeři s otevřením nových center o celkové ploše zhruba 110 tisíc metrů čtverečních, což by představovalo jednu z nejnižších hodnot od uvedení tohoto formátu na český trh v roce 1997,“ říká Alexander Rafajlovič, vedoucí oddělení průzkumu trhu v Cushman & Wakefield. Podle jeho slov se potvrzuje také stále větší diverzifikace center. Velká a úspěšná nákupní centra mají sílu dále expandovat.

#####Daří se i maloobchodním parkům

Rekordním byl loňský rok zejména z pohledu výstavby maloobchodních parků. Objem nové výstavby přesáhl hranici 130 tisíc metrů čtverečních, čímž došlo ke zvýšení jejich celkové plochy na téměř 550 tisíc metrů čtverečních. Ještě větší plány mají v tomto segmentu investoři pro tento rok - oznámena byla výstavba až 390 tisíc metrů čtverečních nákupních ploch v maloobchodních parcích. Vzhledem k současným podmínkám na trhu však nelze očekávat, že se všechny projekty podaří včas uskutečnit. Maloobchodní parky rostou v sídlech s populací přesahující 15 tisíc obyvatel. Jsou tak vhodnou alternativou tam, kde není možno vybudovat klasickou obchodní pasáž. V České republice tak pomalu končí období vyplňování bílých míst na mapě a každé další centrum bude představovat přímou konkurenci jinému, zpravidla již zavedenému projektu. Za námi je již také éra výstavby nových center na periferiích, aktuální trendy je směřují do center měst. Velké nové projekty se budou objevovat stále méně často, a pokud ano, pak zejména jako revitalizace existujících areálů. Nadále můžeme počítat s rozšiřováním úspěšných center o další fáze. „Po více než deseti letech vývoje nákupních center v České republice se trh dostává do fáze, kdy o úspěchu stále více rozhoduje pečlivý výběr lokality, architektonické ztvárnění, schopnost vhodného zasazení do prostředí, a zejména mix nájemců. Zároveň můžeme potvrdit, že zájem nových maloobchodních značek o vstup na český trh nadále trvá,“ dodává Martin Žížala.

 
>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!