Uvážlivé expandování hypermarketu Globus ČR | E15.cz

Uvážlivé expandování hypermarketu Globus ČR

Na začátku září otevřel obchodní řetězec Globus ČR v České republice čtrnáctý obchod, konkrétně v Ostravě. Tento rodinný německý podnik na českém trhu figuruje od roku 1996. Co se od té doby změnilo, říká Petr Vyhnálek, jednatel českého zastoupení Globus ČR, k. s.

Zázemí vaší mateřské společnosti je v Německu. O zřízení nového supermarketu rozhoduje majitel? Naslouchá vašim odhadům, když třeba doporučujete otevření nového obchodu, nebo si dělá svoje průzkumy a podle nich se řídí?

Globus je německá rodinná firma a náš majitel nám víceméně jasně definoval, jak si představuje vhodnou lokalitu pro Globus. Postupem času jsme se to naučili a chápeme, jak by to místo mělo vypadat. Naše rozhodnutí, kam půjdeme a kam nepůjdeme, je na poradě vedení, v níž sedí i majitel.

Jak byste vaši expanzi nazval?

Jako uvážlivou. Opravdu jsme velmi zvažovali každou lokalitu, zda tam máme vstoupit. Zrovna tak prohlížíme i smlouvy do nákupních center. Někdy naše odřeknutí, že někam nevstoupíme, bolela, protože se lidé projektu věnovali s plným nasazením. Ale když jsme ve finále řekli ne, pak toto rozhodnutí přineslo víc peněz, než kdybychom šli. Když se nám něco v projektech nezdálo, tak jsme odstoupili.

Je to rozhodnutí analytiků?

Pochopitelně. Když zjistíte, že někdo bude moci během příštích pěti šest let postavit další obchod mezi vás a centrum města, pozice ztrácí svoje výhody. Taky když skupina našich lidí, která přímo provádí prodej, řekne ano – tady je to místo, kde se bude prodeji dařit, tak se odhodláme. Dost se podle nich řídíme. Pokud tito lidé lokalitu odmítli, poslechli jsme je.

Globus funguje spíše samostatně, nikoli v nákupních galeriích, jako je tomu například na pražském Černém Mostě. Prosperují více obchody samostatně stojící, nebo ty, které jsou začleněny do dalších obchodních center?

V nákupní galerii jsme jedině na pražském Černém Mostě. Když stavíme sami, jedná se výhradně o hypermarket. Pokud je možnost získat nájemní plochu s dobrou nájemní smlouvou, s dobrými nájemními podmínkami, pak se tomu nebráníme – jako je tomu na Černém Mostě. Nikde jinde jsme takovou nabídku neobdrželi, tak tam nejsme.

Naší nejrozsáhlejší skupinou čtenářů jsou realitní makléři, developeři. Když hledáte pozemek pro svůj nový obchod, jaký je rozdíl od doby, kdy jste tu začínali, a nyní?

Ta situace je zcela jiná, protože dobrých projektů samozřejmě ubývá. Tenkrát byla Česká republika z pohledu hypermarketů, což je Globus, polem neoraným a záleželo jen na tom, kdy jsme přišli do lokality, aby se dalo co nejrychleji stavět. První pozemky jsme získávali někdy v roce 1993 a naše první obchody byly prvními největšími halami, které se v ČR kolaudovaly.

Jak dlouho trvá otevření dalšího obchodu a co je nejsložitější?

Když se rozhodneme pozitivně, že do takového projektu jdeme, pak je to od jednoho roku po x let. Jsou místa, kde nám to trvalo osm let, ale někde jsme byli za rok hotoví.

Je to jako na českém realitním trhu…

Myslím si, že to není jen český realitní trh. Mám srovnání s Německem, kde je to někdy ještě těžší. Oblastní samospráva – politická reprezentace si leckde dává ještě víc na čas.

Není to třeba tím, že jsou v Německu kvóty, kolik čtverečních metrů obchodu je na jednoho obyvatele?

Nemyslím si, že by v Německu šel někdo hledat pozemek tam, kde je zřejmé, že jsou kvóty vyčerpané. Spíš jsou to problémy jiného rázu než nasycený trh.

A náš trh je nasycen? Jak jsme na tom?

Jsou lokality, kde je to již opravdu vyčerpané, a jsou místa, kde to ještě lze.

S jakým řetězcem si nejvíc konkurujete a proč?

To je lokalita od lokality jiné. Nebudu vám jmenovat jeden, který by byl ten hlavní pro celou republiku. Tak to není. Někde je přímým konkurentem Tesco, jinde Kaufland. Obecně se dá říci, že usilujeme o každého zákazníka, který bydlí v naší dojezdové vzdálenosti. Z tohoto pohledu se díváme na všechny naše konkurenty.

Mohli bychom roztřídit, jak je procentuálně zastoupeno zboží ve vašich obchodech, z kterých zemí pocházejí?

Myslíte podle obratu, nebo podle položek?

Podle položek. Mám na mysli hlavně české zboží.

A co je podle vás český výrobek? Myslíte výrobek tady vyrobený, ale výrobce není českého původu? Máte na mysli třeba výrobek tatranka, který vyrábí Nestlé? Co je vlastně český výrobek? Na výstavě Země živitelka o tom byla půldenní konference, kde jsme se ten pojem snažili ujednotit. Je to obtížné stanovit. Jedná-li se o výrobek nebo výrobce, který má ve vlastnictví klasickou českou značku, pak je považujeme za české. Jako je Škoda Auto česká značka, plzeňské pivo, tak i tatranka. Není to jednoduché. Bereme-li to z pohledu českého nakupujícího, který zná tu značku odmalička, pak to považujeme nadále za český výrobek. Ale jak je to procentuálně, to lze říci velmi obtížně. Uvádíme, že v potravinách to bude někde kolem 80 %, jenomže pak mluvíme o obratu. Co do počtu výrobků to nesledujeme, protože tuto informaci nepotřebujeme. Považuji za podstatnější otázku, zda máme v sortimentu všechny výrobky domácí produkce, které má smysl prodávat.

Děkuji za nápovědu: Máte v sortimentu všechny výrobky domácí produkce, které má smysl prodávat?

Asi se mnou budete souhlasit, že když dám do prodeje lokální výrobek a ten nebude nikdo kupovat, tak je to zbytečné. A to je ta důležitá věc. Byli bychom přece sami proti sobě, kdybychom neměli v prodeji vše, co si český kupující žádá a potřebuje. Nemáme sice všechny dostupné výrobky, které se tu vyrábějí, ale vybíráme si od různých dodavatelů tak, aby měl zákazník výběr v různých cenových relacích. U nás je velký rozdíl oproti Německu v regionální nabídce. Tam silné regiony vyžadují lokální značky. Takové značky jsou u nás také, ale tam jsou tak silné proto, že je po nich silná poptávka. Lidé chtějí místní máslo, tak obchodník ho musí mít, jinak má smůlu a zákazník odejde jinam. U nás jsou místní značky také především u piva a pečiva, ale u rozhodování při nakupování nehrají roli. Náš zákazník víc slyší na cenu.

Jak se změnil sortiment zboží? Jaké jsou dnes nákupní zvyklosti?

Sortiment se za 13 let, co jsme na českém trhu, vyvíjí pořád. Roste počet položek, roste význam čerstvých potravin. To je asi to základní. Postupem času se změnilo nákupní chování – dnes je zákazník náročnější, má větší možnost výběru nakupovacích možností. Méně odpouští chyby, které uděláte. Na druhou stranu se nyní hodně orientuje na cenu. A někdy bych řekl, že až nekriticky, dokáže tolerovat i věci, které by tolerovat nemusel.

Projevila se současná situace v hospodářství i v obratech obchodů? Kde je to znát nejvíc?

Jaký je cílový stav? Mám na mysli počet obchodů v ČR. Máte takovou prognózu? Je vůbec na českém trhu ještě prostor pro další hypermarkety?

Nemáme stanovený přesný cíl, že bychom se rádi dostali na určitý počet hypermarketů. Ale vidíme ještě potenciál pro další Globusy v ČR. Stále existuje celá řada míst, kde nejsme a kde bychom být mohli.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!