Správce nemovitosti by měl zajistit klidné bydlení

1. června 2010 • 10:37
Cílem služeb facility managementu (FM) bytových domů je posílit procesy a služby v rámci všech fází projektu domu, pomocí nichž se bude vlastníkům a nájemcům lépe bydlet. V konečném důsledku to pozitivně přispěje k efektivnímu provozu bytového domu.

Cílem služeb facility managementu (FM) bytových domů je posílit procesy a služby v rámci všech fází projektu domu, pomocí nichž se bude vlastníkům a nájemcům lépe bydlet. V konečném důsledku to pozitivně přispěje k efektivnímu provozu bytového domu.

Smyslem fungování FM bytových domů je aplikace zkušeností do fází vývoje výstavby nemovitosti, vyskytujících se mezi projektovou přípravou a samotným provozem domu. Koordinace těchto fází projektu bytového domu má za cíl optimalizaci nákladů za služby pro společenství vlastníků jednotek i vlastníky jednotlivých bytů v rámci provozu domu. Rozsah a kvalita poskytovaných služeb by měly pro klienta vytvořit maximální komfort bydlení. Dosažitelnost veškerých možných služeb týkajících se společných prostor bytového domu a jednotlivých bytů by měla standardně být každému uživateli jednotky umožněna přes jeden kontakt.

#####Developeři musí myslet na budoucnost

I přes probíhající ekonomickou recesi by budoucí vlastníci bytů i nebytových prostor měli mít větší zájem o následné provozní náklady své příští nemovitosti. Většina developerů si bohužel neuvědomuje, že zhruba o 65 procentech provozních nákladů nové budovy se rozhodne už ve fázi projektové přípravy objektu a po výstavbě je rozhodnuto dokonce už o přibližně 80 procentech všech provozních nákladů domu. Proto by bylo užitečné, aby projektanti a developeři od samotného začátku spolupracovali s facility manažery, kteří dokážou optimalizovat budoucí provozní náklady bytových domů, a to především čerpáním svých znalostí z praxe.

„Neustále vzniká v celé republice mnoho zajímavých projektů s pozoruhodnou architekturou, ale zatím u většiny z nich nejsou zajištěny kvalitní služby v celé své možné šíři,“ upozorňuje Zdeněk Hamouz, zástupce firmy R3 group poskytující služby v oblasti FM. Podle jeho slov nejhorší, co může být, je situace, že facility manažer převezme objekt až po jeho dokončení. „To přináší jen zmatky. Investor by si měl uvědomit, že právě facility manažer může snížit investiční a provozní náklady projektu, nastavit efektivně majetkoprávní vztahy, zajistit ekologicky a energeticky efektivní provoz a nastavit rozsah služeb odpovídající novým standardům moderního bydlení. Investorovi tak odpadá řada starostí,“ upozornil Zdeněk Hamouz.

#####FM manažer pomůže nejen s prodejem projektu

[file:6344:small:right]

Zapojení facility manažera do všech fází přípravy a výstavby projektu se rozhodně vyplatí, může totiž nabídnout široké spektrum služeb. Ve fázi realizace projektu jde především o konzultace směřující ke službám týkajícím se fungování domu. Nejvhodnější období pro začátek konzultací je před uvedením projektu na trh. Cílem konzultací je transparentnost projektu vůči klientům, minimalizace problémů v rámci provozu domu a optimalizace nákladů za služby jednotek.

Oblasti konzultační činnosti se zaměřují především na stanovení předběžných souhrnných nákladů za služby na jednotku, na definování a nastavení poskytovaných služeb v bytovém komplexu, na koordinaci občanské vybavenosti a obsazenosti komerčních prostor, na řešení majetkoprávních vztahů vzhledem k budoucím vlastníkům, společenství vlastníků jednotek a developerovi, na kompletní systém vytápění a dodávky energií pro bytové domy, včetně řešení vzájemných majetkoprávních vztahů, na kamerové a vstupní systémy, a v neposlední řadě na úplný provozní řád bytového komplexu.

„Po dokončení stavby projektu jsou investorům poskytovány služby, v rámci kterých dojde k převzetí provozně-technického stavu společných prostor objektu, k pomoci při předávání prodaných jednotek vlastníkům, k založení společenství vlastníků jednotek za investora, k distribuci evidenčních listů se zálohami za služby a k organizaci ustanovujícího shromáždění vlastníků,“ pokračuje Zdeněk Hamouz. V rámci fungování bytového domu jde především o kompletní služby správy nemovitostí a následně o možnost vyřizování reklamací nejen společných prostor, ale i reklamací prodaných jednotek v domě.

#####Široká nabídka poskytovaných služeb

Běžným standardem v rámci portfolia služeb u společností, které FM v bytových domech poskytují, je administrativní, ekonomickoúčetní, komplexní provozně-technický servis – tzv. správa nemovitostí. Doplňkovými službami je úklid společných prostor v domě i garážích, údržba zeleně přiléhající k nemovitosti, recepční a strážní služba a poskytování 24hodinového havarijního servisu. Nadstandardní služby, které by měla každá společnost poskytující FM bytových domů nabízet, je dodávka tepla do objektu a servis s tím spojený, servis výtahů, rekonstrukce potřebné v rámci bytových domů, cateringové služby, stěhovací práce, služby bytových architektů, komplexní daňový, právní, účetní a jiný poradenský servis. Jednotlivým vlastníkům a nájemcům jsou standardně v rámci FM nabízeny služby přímo spojené s jejich bytem nebo kanceláří.

Jedná se především o služby technického charakteru, jako jsou údržbářské, elektrotechnické, instalatérské, topenářské, sádrokartonářské, malířské a jiné práce. Dále můžete od společností poskytujících FM v bytových domech očekávat služby typu úklid domácností, žehlení, hlídání dětí, ozelenění balkonů a teras, realitní služby pro vlastníky bytů za účelem pronájmu a mnoho jiných služeb, které jednotlivým vlastníkům bytů vytvoří ten kýžený komfort bydlení. V podstatě každý vlastník by měl mít možnost obrátit se na „svého“ správce s jakoukoli žádostí, která se týká jeho bytu, a správce by měl být schopen ji zajistit prostřednictvím zaměstnanců nebo ověřených dodavatelů. „Soustřeďte se na klidné bydlení a všechno ostatní přesuňte na správce vaší nemovitosti,“ uzavírá zástupce společnosti R3 group Zdeněk Hamouz.

 

Hlavní zprávy

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!