Současná krize zkultivuje český realitní trh | E15.cz

Současná krize zkultivuje český realitní trh

23. března 2009 • 10:51
Česká pobočka americké franšízové sítě Century 21 působí na českém trhu teprve od listopadu loňského roku, cíle však má rozhodně ambiciózní. Na jednom z předních míst je to snaha kultivovat český realitní trh. V tomto záměru může podle generálního ředitele Century 21 Czech Republic Aleše Mazgaje výrazně pomoci i krize, kterou nejen realitní trh v současnosti prochází.

Century 21 přišla na český trh v listopadu. Proč vůbec tento řetězec zamířil do České republiky a čím je český trh pro něj zajímavý?

To je otázka dlouhodobého vývoje, společnost Century 21 se do České republiky chystala už delší dobu. Středoevropský realitní trh je hodně zajímavý a Česká republika na něm hraje důležitou úlohu. Naše společnost je poměrně konzervativní, není u nás tlak na expanzi za každou cenu.

Jak se díváte na načasování vstupu na český trh do okamžiku, kdy se začala výrazně projevovat krize realitního trhu?

My krizi vnímáme jako příležitost. Než přišla krize, platilo pravidlo, že se na trhu prodalo prakticky všechno, co bylo v nabídce. Prodávaly se byty všech kategorií, nebylo potřeba se věnovat prakticky žádným jiným aspektům podnikání, ať už například tréninkům makléřů, rozvoji jejich znalostí, analýzám trhu a podobně. Nyní se situace výrazně změnila.

Jak hodnotíte úroveň českého realitního trhu?

To je otázka, která se tady přemílá ze všech různých aspektů. Především zde chybí silná asociace realitních kanceláří, živnost realitního makléře je na rozdíl od jiných živností volnou. Je to s podivem, když si uvědomíme, o jaké peníze se při koupi či prodeji nemovitosti jedná a co to pro kupce či prodejce většinou znamená. Český realitní trh na tom na rozdíl od jiných oblastí podnikání rozhodně není dobře. Já pevně věřím, že krize vymete nepřipravené a špatně fungující realitní kanceláře.

Když jste zmínil asociaci realitních kanceláří, v České republice existují dvě profesní organizace realitních kanceláří. Hodláte se zapojit do činnosti některé z nich?

Zapojení zvažujeme. Chceme tak ale učinit nejdříve až po otevření zhruba 10 realitních kanceláří. Potřebujeme předvést kvalitu našich služeb a konkrétně ji demonstrovat v našich pobočkách.

Budete se angažovat také pokud jde o prosazení makléře jako živnosti vázané?

Určitě ano. Je to naším prioritním cílem v dlouhodobém horizontu, to znamená zhruba během tří až pěti let. Je to jeden ze základních nástrojů, jak dosáhnout zlepšení úrovně služeb a hlavně zvýšení zodpovědnosti realitních makléřů za svou práci. Průběžně budeme poukazovat a analyzovat výhody a nevýhody licencování profese realitního makléře. Navíc, je to silný nástroj, který dokáže minimalizovat protiprávní jednání, ke kterým při některých obchodech s nemovitostmi stále v České republice dochází.

V prosinci jste prodali první licenci, jaká je momentálně situace s prodanými licencemi?

Ke konci února máme prodáno pět licencí a s dalšími realitními kancelářemi jednáme. Potenciální partneři nejvíce naslouchají právě v době krize. Jsme mile překvapeni, jak velký je o licence zájem. Určitě není úplně snadné procházet samostatně krizí. Využití spolupráce se silným partnerem může být pro realitní kanceláře velmi přínosné.

[file:2422:small:left]

Co musejí splňovat vaši potenciální partneři, aby získali licenci?

Řetězec Century 21 má samozřejmě svoji firemní kulturu a k rozšiřování počtu poboček i franšíz přistupoval vždy velmi zodpovědně. Když to řeknu velmi stručně, tak pro partnera, který chce s námi spolupracovat, musí být vždy reality na prvním místě. Reality musejí být činností, kterou žije od rána do večera. Zajímají nás jen ti, kteří se realitám chtějí věnovat dnes a denně a nikoli dělat deset jiných činností. Samozřejmě jsou další kritéria, která požadujeme.

Už jste odmítli nějaké zájemce?

Část zájemců musíme bohužel odmítnout. V průběhu krize jsou kritéria pro výběr ještě přísnější, aby byli vybráni jen ti zájemci, u kterých jsme si naprosto jisti jejich úspěchem.

Podle odhadu se u nás prodá přes realitní kanceláře pouze 30 až 50 procent nemovitostí. Proč je tady taková nedůvěra k realitním kancelářím?

Je to hlavně o kultivaci trhu. S tím opět souvisí absence vázané živnosti. Pak se velmi často píše o negativech spojených s realitními kancelářemi. Nelze se divit tomu, že lidé jsou nedůvěřiví. Je to také otázka služeb, které by realitní kanceláře nabízet měly a které nenabízejí nebo alespoň ne v požadované kvalitě. Bohužel zatím nebyly nuceny realitní kanceláře změnit své chování. Myslím si ale, že s příchodem krize přijdou změny.

Jaké služby tady podle vás chybějí?

Servis související s prodejem či koupí nemovitosti je určitý proces a ten zahrnuje celou řadu kroků, které je nutné pro klienta zajistit. Je jich přitom celá škála, makléř by měl například mít cit a znalosti o cenách nemovitostí, aby byl schopen poradit s prodejní strategií, právní povědomí, dále důkladná znalost katastru nemovitostí atd. Máme velmi přísné etické kodexy, podporujeme spolupráci mezi makléři, podepisujeme s klientem certifikát závazků, kde se naši makléři zavazují k tomu, co pro klienty zajistí. V uplynulých letech si realitní kanceláře a developeři úplně odvykli bojovat o klienta. Makléř dal nabídku na internet a tím to pro něj skončilo. My pro český trh připravujeme jak prvotřídně vzdělané makléře, tak moderní realitní kanceláře.

Jaké podle vás budou dopady krize na realitní trh?

Podle našich průzkumů naprostá většina realitních kanceláří již pociťuje pokles tržeb. To bude mít za následek odchod méně kvalitních makléřů a realitních kanceláří z trhu. A také sdružování realitních kanceláří do řetězců kvůli úsporám nákladů, využívání společných systémů a sdílení ověřeného know-how.

Vy se chcete zaměřit zejména na prodej nových nemovitostí, nebo starších?

Protože se soustředíme na stavbu sítě moderních realitních kanceláří s prvotřídními makléři, budeme partnery lokálních i mezinárodních developerů. To samozřejmě nevylučuje prodej starších nemovitostí, které dovedou naši makléři prodávat stejně tak dobře jako nové.

Už jste schopni svými makléři pokrýt celou republiku?

Zatím nikoli, ale do konce roku plánujeme pokrýt všechna města nad 100 tis. obyvatel.

Developeři začali více spolupracovat s realitními kancelářemi. Kde jsou největší třecí plochy mezi nimi a realitními kancelářemi?

Jak se budou vyvíjet ceny nemovitostí?

Ceny klesají a my odhadujeme pokles minimálně v dalších šesti měsících. Problematika trhu je taková, že se lidem zdá, že se ceny hýbají jen pomalu. Nemovitosti za inzerované ceny však nejsou prakticky prodejné. Skutečná cena se zatím ve většině případů liší od ceny nabízené.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!