S výběrem personálu pomůže agentura

30. dubna 2009 • 11:05
Trendem posledních let při výběru nových zaměstnanců je využívat služeb personálních agentur, které mohou ušetřit čas i peníze. „Personální agentura by měla být rovnocenným partnerem, který nabídne znalost trhu a profesní problematiky, specializované konzultanty a efektivní výkon,“ říká zástupkyně personálně poradenské společnosti Hays Czech Republic Monika Borňáková.

Jak se projevila hospodářská krize na nabídce práce i poptávce po ní, liší se situace podle oborů?

Nabídka pracovních pozic a poptávka po nich se od propuknutí hospodářské krize výrazně změnila. Zatímco začátkem roku 2008 poptávka po kvalifikovaných kandidátech výrazně převyšovala nabídku, v současné době zaznamenáváme nárůst počtu kandidátů, jelikož společnosti v rámci šetření v souvislosti s omezením nebo ztrátou investic redukují stavy.

V jakých oborech je největší problém sehnat kvalitní zaměstnance, kde je naopak přebytek adeptů?

Ekonomická krize jako první zasáhla bankovní a nemovitostní sektor, kde v současné době zaznamenáváme přebytek adeptů. Vliv krize nemá za následek ochromení pouze jednoho odvětví, naopak tato situace vytváří lavinový efekt, který postihuje i jiné obory či odvětví. Osobně bych si nedovolila tvrdit, že vliv finanční krize postupuje rovnoměrně. Již delší dobu lze považovat za relativně stabilní například farmaceutický průmysl či oblast informačních technologií, která se potýká s nedostatkem kvalitních pracovních sil.

Jaká je situace v tomto směru konkrétně v oblasti stavebnictví a realit?

Není to až tak dávno, kdy na trhu stavebnictví a realit převládal chronický nedostatek pracovníků ve všech profesích. To uměle navyšovalo jejich reálnou hodnotu a poměr kvality kandidátů a jejich platových požadavků byl více než nevyrovnaný. I když se v souvislosti s krizí nedá mluvit o pozitivech, trh potřeboval ozdravnou kúru, která po několikaletém umělém nárůstu mezd posunula platové ohodnocení opět na reálnou úroveň.

V minulosti si firmy často zajišťovaly zaměstnance vlastními silami. Proč je pro ně výhodnější využít služeb podobných firem, jako je ta vaše? Co vůbec může personální agentura nabídnout zaměstnavatelům?

Klienti si za poslední roky uvědomili fakt, že kvalitní externí služba jim šetří čas. Personální agentura by měla být rovnocenným partnerem, který nabídne znalost trhu a profesní problematiky, specializované konzultanty a efektivní výkon. Hays Czech Republic je na trhu již jedenáctým rokem a právě divize stavebnictví a realit patří k jednomu z nejsilnějších oddělení společnosti.

Už se změnilo vnímání personalistiky ve společnosti z poměrně negativní role v minulém režimu, naučily se firmy s personalisty spolupracovat? O jaká místa je momentálně největší zájem a jakých míst je naopak v nabídce nejvíce?

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!