Územní plán Brna vyjde vstříc investorům

30. prosince 2008 • 00:00
Brněnský územní plán by se měl změnit tak, aby pružněji reagoval na projekty investorů. Vypracování změn už schválili městští zastupitelé. Podle primátorova náměstka Martina Andera (SZ) je nyní územní plán přeregulovaný a přehnaně rigidní, což jeho aktualizovaná podoba změní. Rozhodnutí kritizovala opozice.

Brněnský územní plán by se měl změnit tak, aby pružněji reagoval na projekty investorů. Vypracování změn už schválili městští zastupitelé. Podle primátorova náměstka Martina Andera (SZ) je nyní územní plán přeregulovaný a přehnaně rigidní, což jeho aktualizovaná podoba změní. Rozhodnutí kritizovala opozice.

Současný územní plán podle Andera například neumožňuje stavbu hromadných garáží tak, že by nad čtyřmi patry parkovacích míst investor zbudoval dvě patra s byty. To proto, že územní plán mluví jen o parkování. Výstavba bytů a domů s obchody také není možná ve starých továrních areálech, takzvaných brownfields. „Když přišel investor s nápadem, museli jsme říct, je to výborné, ale předtím musíme změnit územní plán, a to bude trvat rok a půl,“ řekl Ander s tím, že investoři pak městu utíkali. Přitom v době ekonomické krize je podle něj podpora podnikání potřebná. Do aktualizovaného územního plánu se podle rozhodnutí zastupitelů zároveň zanesou závěry z některých generelů, hlavně generelu odvodnění. V mapě Brna tak budou vymezeny lokality, kde investoři nemohou stavět, když předtím nepostaví nový kanalizační řad. Vznikne také povinnost zadržet v místě výstavby dešťovou vodu. Kdyby město takový krok neudělalo, mělo by podle Andera vbrzku s dešťovou kanalizací problémy. V centru města, kde jsou kanalizační stavby drahé, by se pak podle náměstka musely budovat stoky v tak „gigantických rozměrech, že je to neúnosně drahé a mnohde i technicky nemožné“. Současný územní plán Brna byl schválen v roce 1994 a za posledních 14 let ho zastupitelé mnohokrát měnili. Nový územní plán měl platit v roce 2010, projednávání se ale zpozdilo, takže v platnost vstoupí nejdřív v roce 2012. Podle Andera vzniklo zpoždění vlivem plánování některých dopravních staveb, například R43, proti níž část Brňanů protestuje. Projektanti nyní na zadání radnice kreslí mapu Brna i bez této silnice, což prosadili zelení. Až při schvalování plánu se vybere varianta bez silnice, nebo s ní. Dalším důvodem zpoždění je podle Andera nový stavební zákon. Ukládá městu, aby všechny veřejně prospěšné stavby zahrnuté v plánu projednalo s majiteli parcel. „Dokážete si představit, kolik stovek, možná tisíců vlastníků bude tímto dotčeno a kolik jednání budeme muset absolvovat?“ řekl náměstek.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!