Přesun nádraží v Brně se přes protesty rozběhne | E15.cz

Přesun nádraží v Brně se přes protesty rozběhne

8. června 2010 • 10:37
Záměr přestavby Železničního uzlu Brno se dostává do další fáze, spory o jeho smysl a způsob provedení ale nekončí. V minulých dnech padla jedna z překážek, která od loňského roku blokovala přípravu přesunu brněnského hlavního nádraží.

Krajský úřad Jihomoravského kraje totiž rozhodl, že výjimka z ochrany zvláště chráněných živočichů, kvůli níž bylo zastaveno územní řízení, není potřeba. Od loňska pozastavené územní řízení na stavbu nového nádraží díky tomu může pokračovat. Původní územní rozhodnutí z prosince 2008 zrušil krajský soud kvůli procesním chybám a k tomu, aby nové územní řízení mohlo pokračovat, měl krajský úřad rozhodnout o výjimce. Kromě ekologů se ale nyní dostali mimo hru o přesun hlavního nádraží i starostové městských částí, které jsou v dosahu plánované stavby.

Zástupci městských částí Židenice, Maloměřice a Obřany požadovali, aby město při rozsáhlé rekonstrukci vlakových tratí zaručilo ochranu před hlukem a znečištěním podzemních vod apod. Do projednávání nového územního plánu přestavby ale obce mluvit nebudou. Primátor města Roman Onderka totiž využil svého práva primátora a v dokumentu Stanovisko primátora města Brna k pokračování územního řízení o umístění stavby námitky starostů i možnost zasahovat do projektu odmítl. Jeho rozhodnutí 14. dubna odsouhlasila i rada města Brna.

#####Náměstek primátora chce plány zvrátit

Proti stanovisku města se ohradil náměstek primátora Martin Ander zvolený za Stranu zelených, která dlouhodobě usiluje o přehodnocení záměru přesunout nádraží. Podle Andera primátor „hodil přes palubu“ všechny, kdo žijí v blízkosti renovovaných tratí. Rozhodnutí primátora a většiny členů rady města ale hájí náměstek primátora Oliver Pospíšil (ČSSD), podle nějž Statut města Brna dává pravomoci vyjadřovat se k územnímu řízení právě městu Brnu a je logické, že připomínky, které dříve předložily městské části, nebudou brány v potaz.

V Brně o odsunu nádraží v roce 2004 rozhodovali lidé v referendu, 85 procent voličů se tehdy postavilo za nádraží v centru. Hlasování se zúčastnilo 25 procent lidí, protože nebyla naplněna padesátiprocentní hranice účasti, radnice prohlásila referendum za nezávazné a výsledky se neřídila. „Tehdy vedení města říkalo, že není žádný čas projekt přepracovat a že se musí realizovat, co je nachystáno, protože je třeba čerpat evropské peníze. Po šesti letech jsme ve stejné situaci,“ kritizuje Ander. Kdyby podle něj tehdy radnice vyšla vstříc lidem, mohlo být dnes město stejně daleko, ale s jiným projektem.

#####Velké strany na odsunu trvají

Na stavbu se investorská Správa železniční dopravní cesty poslední čtyři roky snaží získat územní rozhodnutí. Výtku, že na posledních šesti letech „nicnedělání“ má Ander jako člen městské rady podíl, však náměstek odmítl. Připomenul vznik studie rychlodráhy i podrobného posouzení varianty odsunu s tou s nádražím v centru. „Díky tomu máme k dispozici jakési ekonomické odhady k oběma verzím, víme, co odsun způsobí z hlediska vyšších provozních nákladů dopravního podniku, víme, jak se prodlouží průměrné cestovní doby lidí. To vše se před čtyřmi lety nevědělo,“ argumentoval Ander.

Za neúspěch však považuje to, že dvě největší strany v zastupitelstvu ČSSD a ODS na odsunu trvají. Strany argumentují tím, že jde o jedinou variantu, na niž je možné získat evropské peníze. Nádraží se má přemístit kvůli modernizaci brněnského železničního uzlu. Dopravní odborníci ji navrhli tak, že se má nádraží přemístit asi o 700 metrů na jih na okraj širšího centra Brna. Odpůrci odsunu argumentují výhodnou polohou dnešního nádrží. Pěšky je odtud dosažitelné za několik minut jádro města. Přímo před nádražím navíc zastavuje většina tramvají. Stačilo by prý opravit současné nádraží.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!