Metropole Vysočiny chystá významné developerské projekty | E15.cz

Metropole Vysočiny chystá významné developerské projekty

Jihlava připravuje významné stavební projekty komerční i občanské vybavenosti. Radnice dává přednost lehčímu průmyslu, službám a administrativě před velkými průmyslovými komplexy. Rozvoj zásadně ovlivňuje nejstarší česká dálnice.

Hospodářský rozvoj starobylého města Jihlavy, ležícího po obou stranách bývalé zemské hranice mezi Čechami a Moravou, začal již před staletími s těžbou stříbra, a především soukenictvím. To se stalo po tři staletí rozhodujícím odvětvím v regionu, když v druhé polovině 18. století byl druhým největším producentem sukna v habsburské monarchii. V textilní tradici pokračuje i výrobce sportovního oblečení Modeta. V poslední době v městě zakotvily rovněž strojírenské podniky, například Jihlavan nebo po roce 1989 německý Bosch Diesel. Jihlava však také nabízí turistické atrakce, třeba jedinečnou památkovou zónu s kombinací gotické, renesanční a barokní architektury.

#####Zóna se dočká dálničního přivaděče

Řada významných průmyslových podniků se usadila v tamní průmyslové zóně, i největší zaměstnavatel v kraji Bosch. Stěžují si však na špatné napojení na dopravní tepnu D1. O výstavbu prvního nového úseku k dálnici se před čtyřmi lety postaralo město, v letošním roce kraj dokončil další část za 228 milionů korun. Jelikož ale nynější komunikace zajišťuje připojení k dálničnímu přivaděči pouze v jednom směru, je třeba dostavět mimoúrovňovou křižovatku. Její vybudování v říjnu slíbil ministr dopravy Vít Bárta, termín výstavby ale zatím nebyl stanoven. Bárta pouze uvedl, že tato akce s náklady pod 100 milionů korun je první mezi těmi, které se budou stavět, pokud se ministerstvu dopravy podaří najít další prostředky. Průmyslový park je přitom téměř zaplněn, volných je přibližně devět hektarů pozemků.

„Do konce roku by měla firma z oblasti lehkého průmyslu potvrdit zájem o jeden hektar,“ poznamenává mluvčí magistrátu Radek Tulis. Dostatečné kapacity jsou podle něj na soukromých pozemcích, další rezervy popíše nový územní plán, na kterém se pracuje. „Pro investory může být zajímavá přítomnost lidí vzdělaných a zkušených obecně v průmyslové výrobě a přítomnost odborných škol s učebními a maturitními obory,“ láká Tulis.

#####Vyroste nový dopravní terminál

Jedním z nejvýznamnějších veřejných projektů je výstavba nového moderního dopravního terminálu, který by vytvořil podmínky pro budoucí plánované zavedení integrovaného dopravního systému železniční, autobusové a městské dopravy. V rámci tohoto projektu se počítá s modernizací vlakového nádraží Jihlava-město, vybudováním nového autobusového nádraží a zastávky městské hromadné dopravy, včetně přivedení trolejového vedení. Součástí prací budou též výstavby komunikací, parkoviště, cyklostezky, kanalizace, osvětlení či revitalizace zeleně. Náklady se předběžně odhadují kolem 150 milionů korun, město se chce ucházet o evropskou dotaci. „Předložení žádosti o dotaci se předpokládá po zpracování projektové dokumentace v roce 2011,“ uvádí magistrát. Kompletní rekonstrukce samotné budovy vlakového nádraží bude podle údajů Českých drah stát asi 40 až 50 milionů korun.

Tyto prostory poskytnou zázemí i MHD a autobusové dopravě. Do projektu je zapojen také dopravce Icom a Správa železniční dopravní cesty. Vyřešit se také musí železniční vlečka patřící armádě. Administrativní projekty zahrnují areál Iglavia Park a budovu Triangl. Prvně jmenovanou výstavbu připravuje stavební společnost PSJ. Šestipodlažní objekt se má stát jednou z městských dominant s celkovou plochou 5000 čtverečních metrů, při čisté kancelářské výměře 3660 m2. Záměr zahrnuje též obchody, restauraci a podzemní garáže. Odvážně řešená administrativní budova Triangl je zase v režii společnosti Tulip, která v ní plánuje 6350 m2 kancelářských prostor a 550 m2 obchodních ploch. Služby doplní restaurace s terasou nebo krytá a venkovní parkovací místa.

#####Přibudou stovky nových bytů

V Jihlavě by během čtyř let měly přibýt též stovky nových bytů, a to v několika lokalitách. „Poptávka je po stálém i přechodném bydlení pro lidi, kteří do města přicházejí za zaměstnáním z celého kraje, ale i okolních regionů a ze zahraničí,“ líčí Tulis. Několik soukromých investorů připravuje výstavbu v lokalitě Buková, dalších 250 bytů má vzniknout v bývalém závodě Tesla v Havlíčkově ulici, a to do poloviny roku 2013. „Společnost Corbada už pracuje na brownfieldu, bývalý objekt fabriky Tesla přestavuje na komplex Stříbrné Terasy s byty, restaurací, lékařským domem s ordinacemi či masážemi, domovem pro seniory, podzemními garážemi i parkem,“ vyjmenovává Tulis.

[file:8464:small:right]

Firma očekává, že projekt uspěje díky poloze blízko do centra i přírody. Kvůli krizi se ale některé projekty také pozastavily, třeba firma Grupo Picasso hledá kupce na dva projekty skoro pro 50 bytů v lokalitách Demlova a Křížová. Jihlava se však nezaměřuje pouze na novou výstavbu, ale postupně bude také revitalizovat městská sídliště, kde vzniknou nová parkovací místa a odpočinkové zóny, počítá se s obnovou a výsadbou zeleně či dětskými hřišti. Náklady dosáhnou desítek milionů korun, z větší části by je měly uhradit evropské dotace. Obnovy se týkají Královského vršku, Březinky či Polní.

#####Rozšíří se sportovní zázemí a zoo

V příštím roce chce město zahájit budování sportovně-relaxačního centra Český mlýn při řece Jihlavě. „Půjde o komplex stezek pro cyklisty a in-line bruslaře, skate park, hřiště, sportoviště a zelené plochy pro pikniky,“ popisuje Tulis. K příjemnému trávení volného času v padesátitisícovém městě přispěje též pokračování revitalizace lesoparku Heulos, jejíž první etapa byla dokončena letos například vybudováním protipovodňových opatření, komunikace, osvětlení či úpravou areálu letního kina. Na tyto práce naváže doplnění sportovního areálu o nové šatny, lávku přes řeku pro pěší a cyklisty a nová parkovací místa.

Další rozvoj čeká i místní zoologickou zahradu, která potřebuje mimo jiné větší technické zázemí, chybí také restaurace a vhodné ubytovací kapacity. Majitelé podniku chtějí za areál s rozlohou 1,6 hektaru ve třech splátkách 38 milionů korun. Za dalších 18 milionů korun by firma chtěla od města dostat jiné pozemky. Radnice ale chce o ceně ještě vyjednávat.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!