Kraj perníku zadělává na asfalt | E15.cz

Kraj perníku zadělává na asfalt

V letošním roce učiní Pardubicko rozhodný krok k řešení kritické dopravní situace. Po letech úvah a příprav bude konečně zahájena rozsáhlá přestavba západního obchvatu krajského města, který spojuje další významná města v regionu.

Na křížení silnic první třídy od Chrudimi a Hradce Králové a průmyslové zóny ve směru od Přelouče vznikají kilometrové zácpy. To se má změnit rozšířením a stavbou obří křižovatky mezi nádražím a rafinerií Paramo s celkovými náklady přibližně 760 milionů korun, která odstartuje již v letošním roce. Výstavba však potrvá bezmála tři roky. Podle ministra dopravy Pavla Dobeše jsou dalšími prioritami v Pardubickém kraji výstavba rychlostní komunikace R35, která by se měla stát páteřní komunikací severovýchodní části republiky, a dobudování silnice I/37, jež vede z Trutnova přes Hradec a Pardubice k dálnici D1. Na dva úseky mezi oběma východočeskými metropolemi a průtah Trhovou Kamenicí je už letos počítáno téměř s miliardou korun.

„Doufám, že teď zvítězí zdravý rozum a na stavbu křižovatky u Parama naváže i realizace obchvatu Chrudimi. A panu ministrovi jsem se připomněla i s naším severovýchodním obchvatem, který by výrazně napomohl řešení nepříznivé dopravní situace v Pardubicích,“ uvedla primátorka Štěpánka Fraňková.

#####Letiště má postavit privátní investor

Výrazná stavební aktivita také čeká pardubické mezinárodní letiště, odkud míří spoje do Ruska i Středomoří. Pardubický kraj i město Pardubice chtějí nový terminál, který ale má postavit soukromý investor. „Rada Pardubického kraje souhlasila s pořízením dokumentace pro územní řízení a dokumentace EIA pro přípravu výstavby nového terminálu letiště v Pardubicích s tím, že jeho výstavba nebude v případě realizace hrazena z krajského rozpočtu,“ poznamenává náměstek hejtmana Roman Línek.

„Jsme připraveni pořídit dokumentaci pro územní řízení ohledně výstavby terminálu. To je záležitost do dvou milionů korun a jsme přesvědčeni o tom, že to je dostatečné, abychom mohli jednat s investory,“ dodává hejtman Radko Martínek. Pardubické letiště začalo s rozsáhlou modernizací pozemních ploch i technického zázemí již v loňském roce, celý projekt stojí přibližně 300 milionů korun. Z toho 214 milionů korun získala společnost East Bohemian Airport (EBA), která letiště provozuje, z evropských dotací. Letiště loni přepravilo zhruba 70 000 pasažérů, nový terminál by zvýšil jeho kapacitu až na 250 tisíc cestujících ročně.

#####„Neviditelná“ elektrická síť

Zajímavým projektem je vybudování „neviditelné“ elektrické sítě. Obyvatelé a průmyslové zóny Pardubic se tak dočkají spolehlivějších dodávek elektrické energie. Venkovní vedení vysokého napětí, které se táhlo v délce osmi kilometrů po levém břehu Labe, se přesunulo pod úroveň jeho hladiny, jak je nyní trendem v řadě západních zemí. Kabely nenarušují okolní krajinu, zvyšuje se cena stavebních pozemků a především je vedení odolné vůči atmosférickým vlivům větru, námrazy a sněhových bouří, jež jsou nejčastějšími viníky výpadků dodávek elektřiny.

Tříetapový projekt, jehož investorem je společnost ČEZ Distribuce, přesáhl náklady 70 milionů korun. „Rozsah stavby a technické řešení kabelového vedení vyžadovalo nasazení speciálních technologií,“ podotýká Karel Jež za společnost VČE – montáže, která stavbu realizovala. „Způsob vedení stavby byl velice šetrný k okolní krajině. Kabely byly pod hladinu Labe ukryty pomocí bezvýkopové pokládky. To znamená, že jsme podvrtali dno pod hladinou řeky, kde byla následně položena nová trasa kabelu, a vše jsme zase uvedli do původního stavu,“ popisuje Jež. Na území, kde bylo kabelové vedení přesunuto do podzemního výkopu, je v budoucnu plánována bytová výstavba. Obyvatelé tak nebudou obtěžováni takzvaným elektrosmogem.

#####Staví se více bytů

V kraji se za loňská tři čtvrtletí zvýšil počet zahájených bytů ve srovnání se stejným obdobím předcházejícího roku o 5,4 procenta. Od ledna do konce září se začalo stavět 1017 bytů oproti 965 bytovým jednotkám o rok dříve. Podle Českého statistického úřadu ve srovnání s minulým rokem nejvíce vzrostla výstavba nových bytů na Chrudimsku, o více než 32 procent, a zvýšila se rovněž na Orlickoústecku. Naopak na Pardubicku a Svitavsku se snížila. Počet dokončených bytů se v kraji už několik let stále snižuje. Zatímco předloni jich bylo za devět měsíců 961, loni jenom 755, tedy více než o pětinu méně.

Pozemky pro výstavbu bytových domů developerům nyní nabízí třeba Litomyšl. V lokalitě U Nemocnice je za minimální cenovou nabídku 2,9 milionu korun k mání parcela o celkové výměře 700 čtverečních metrů pro stavbu dvou bytových domů. Pozemky jsou nabízeny i s inženýrskými sítěmi a město v místě vybuduje parkovací dům podle původního projektu. Radnice u pozemku již snížila cenu z původních pěti milionů a doufá, že nalezne developerskou firmu, která bude postupovat podle projektu Vladimíra Krátkého. „Developer je povinen respektovat tuto dokumentaci, to znamená, že vnější výrazová jednota navržených objektů v této lokalitě musí být zachována,“ uvedl vedoucí majetkoprávního oddělení městského úřadu Pavel Chadima. V lokalitě U Nemocnice mají dohromady vyrůst čtyři bytové domy, u dalších dvou bude investorem město.

V Moravské Třebové soukromý investor plánuje přestavět z bývalé dětské nemocnice dům pro seniory. Nemocnice je již léta zavřená a jiné využití pro ni radnice nemá. „Je tady určitá představa podnikatelského záměru, domu pro seniory včetně rehabilitačních a dalších služeb, mělo by to být nadstandardní,“ uvedl starosta Miloš Izák.

#####V Chrudimi vyrostou další sklady

V druhém největším městě Pardubického kraje Chrudimi postaví v průmyslové zóně Západ a Sever na pozemku o celkové výměře 9100 čtverečních metrů firma Pears Health Cyber sklady pro svou internetovou lékárnu. Od města chce časem koupit dalších 6600 metrů čtverečních. „Společnost Pears Health Cyber koupí od města pozemek v průmyslové zóně Západ za 3,63 milionu korun, která bude ještě navýšena o platnou sazbu DPH. Kupní cenu společnost zaplatí ve třech splátkách. Cena za pozemek v průmyslové zóně Sever je 2,5 milionu korun,“ řekl místostarosta Chrudimi Miroslav Tejkl. V obou má být zázemí firmy a sklady. Firma již má pobočky v České republice, Německu, Polsku a Rusku. V Česku zaměstnává 44 lidí.

Díky prodeji pozemků a následné stavbě skladů v průmyslové zóně by mělo v příštích třech letech vzniknout asi 35 nových pracovních míst. Nezaměstnanost v regionu se pohybuje kolem osmi procent. V průmyslové zóně Západ o celkové rozloze 33 hektarů stále zbývají volná místa. Zóna existuje přibližně deset let. Naopak průmyslová zóna Sever je téměř zaplněná. Vyrábí zde například elektrotechnická firma Elfra, své sídlo tu vybudovala firma Profi Stavebniny, obchod se železářstvím Sezam, výrobce průmyslové elektroniky Protronix či producent turbínových plynoměrů GWF.

#####Cyklostezky po technických památkách

Kraj odsouhlasil i přípravnou dokumentaci pro koridor cyklostezky, která v oblasti Českomoravského pomezí propojí Pardubický a Jihomoravský kraj. „Obě dotace navazují na snahu Pardubického kraje podpořit národní páteřní síť cyklistických tras,“ dodává Stejskal.

Lákadlem pro cykloturisty se mají stát i technické památky, jichž je v kraji řada. Vyhledávaným cílem by se mohl v budoucnu stát unikátní historický mlýn v Lukách, stejně jako desítka dalších míst okolo řeky Loučná. Ojedinělá památka ze 40. let minulého století, situovaná u plánované cyklostezky, by se mohla zpřístupnit veřejnosti. Podél říčního toku stojí další čtyři desítky vodních mlýnů, tkalcovny, elektrárny, škrobárna a pily na vodní pohon. „Za jejich velkou přednost považuji, že názorně ukazují, jak lidé dříve žili, jaká řemesla zvládali a čeho díky svému umu dosáhli, což názorně vidíme v mlýně, kde sídlí mlynářský rod Sirových nepřetržitě od roku 1690,“ říká hejtman Martínek.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!