Jižní Morava přilákala loni nejvíce investorů | E15.cz

Jižní Morava přilákala loni nejvíce investorů

Developerská a stavební činnost v Jihomoravském kraji je různorodá. V Brně vyrůstají komerční a bytové komplexy, zatímco v ostatních částech regionu se soustřeďují spíše dopravní stavby. „Brno je především lákavé pro investice do výzkumu a vývoje nebo strategických služeb,“ líčí mluvčí Jihomoravského kraje Jiří Klement.

Tradici má v kraji strojírenství a elektrotechnika, což podporuje i dostatek pracovní síly, když na konci května bylo v regionu 57,5 tisíce nezaměstnaných. Kraj je napojen na evropskou dálniční a železniční síť a disponuje mezinárodním letištěm v Brně-Tuřanech. „Jihomoravský kraj přilákal v roce 2010 nejvíce investorů. Celkem 52 investorů z České republiky i ze zahraničí se rozhodlo uskutečnit své projekty v celkové hodnotě 1,123 miliardy korun,“ informuje Klement s tím, že by během následujících několika měsíců melo v regionu vzniknout až 1678 nových pracovních míst.

#####Stavět se začal nízkoenergetický mrakodrap

Nejambicióznějším současným projektem je bezesporu výstavba mrakodrapu AZ Tower v Brně. Třicetipodlažní budova v nově vznikajícím brněnském Jižním centru převýší o dva metry na rekordních 111 metrů vysoký pankrácký City Tower. Stavba za 800 milionů korun by měla být ukončena v květnu 2013. Projekt navrhli brněnští architekti Aleš Burian a Gustav Křivinka pro společnost AZ Properity, která je ve spolupráci s PSJ developerem a koordinátorem celého projektu. „Při realizaci tohoto mrakodrapu můžeme využít čerstvých zkušeností, které jsme načerpali při dostavbě City Toweru nebo při stavbě michelské budovy Filadelfie,“ podotýká generální ředitel PSJ František Vaculík. Dva měsíce po zahájení prací se dokončují tzv. milánské stěny, tedy podzemní stěny po obvodu stavební jámy, která je hluboká 6,5 metru a v nejhlubším místě pod výtahy přes deset metrů.

„V červenci bude zahájena betonáž základové desky, čímž svoji práci zahájí středisko monolitických konstrukcí PSJ,“ líčí projektový manažer Pavel Tureček. Velkou devízou je energetická úspornost mrakodrapu, který je řešen jako nízkoenergetická budova. Třicetimetrové hloubkové piloty budou díky tepelným čerpadlům v zimě jímat teplo a v létě ochlazovat spodní tři patra. Kombinace přirozeného a nuceného větrání ve výškové části objektu umožní noční provětrávání a ochlazování prostor pomocí servomotorů. Celou jižní fasádu výtahové šachty, která má celkovou plochu 700 čtverečních metrů, pokryjí fotovoltaické panely jako zdroj elektrické energie pro společné prostory budovy. Dále se uvažuje, že na střeše přibudou větrné elektrárny, které připomínají šroubovici DNA.

#####Nová čtvrť vyroste ze sutin

[file:11010:small:right]

Ve zmíněné lokalitě vyroste též nová městská čtvrť na místě zanedbaného areálu poblíž nákupního centra Vaňkovka. Firma Jižní centrum Brno, která patří městu a vlastní tam velkou část pozemků, již podepsala smlouvu s prvním investorem Europark - FP. Ten má v Trnité ulici postavit multifunkční objekt se zhruba 160 byty a několika patry obchodů. „Klademe důraz na to, aby se Jižní centrum nestalo kancelářským ghettem, které se po pracovní době vyprázdní,“ tvrdí šéf Jižního centra Brno Jan Zavřel. Firma by letos měla získat demoliční výměr na bývalou správní budovu bytového družstva Mír a bourací práce zahájit. Novostavba pojmenovaná Palác Trnitá by měla být hotova v roce 2014.

Inspirací jsou brněnské polyfunkční domy z meziválečného období, jako jsou například Palác Morava a Alfa pasáž podle konceptu Bohuslava Fuchse. Investor se zavázal postavit i silnici, která propojí Trnitou ulici s plánovanou dominantou vznikajícího Jižního centra, takzvaným Bulvárem. Krajský úřad také umožnil společnosti Tesco Stores začít přistavovat obchodní galerii k obchodnímu domu v centru města. Proti plánované výstavbě však protestuje část obyvatel. Místem nyní vede komunikace pro pěší, která spojuje hlavní nádraží s obchodní galerií Vaňkovka a hlavním autobusovým nádražím, a také tam stojí dům dětí a mládeže, jehož vedení s demolicí nesouhlasí. Tesco chce také v rámci úprav, které hodlá ukončit v létě 2014, vystavět téměř 500 nových parkovacích míst.

#####Miliardy na vědu a výzkum

Pětimiliardovým projektem je vybudování Středoevropského technologického institutu CEITEC, který v Brně do tří let vyroste. Peníze na vybudování evropského centra vědecké excelence získaly společně brněnské vysoké školy a výzkumné instituce z Operačního programu Výzkum a vývoj pro inovace. Institut propojí výzkum v přírodních vědách a technických oborech a bude ho využívat na 600 vědců a více než 1200 studentů, ale i české a zahraniční firmy. Pomůže také dosáhnout špičkové úrovně současnému základnímu i aplikovanému výzkumu v celé ČR. Nové moderní laboratoře o rozloze 25 tisíc metrů čtverečních vyrostou v Univerzitním kampusu Masarykovy univerzity v Brně-Bohunicích a v kampusu Vysokého učení technického pod Palackého vrchem. Výzkum se zaměří například na vývoj podkožního čipu, který bude měřit životní funkce pacienta a na dálku o nich informovat lékaře. Biosenzory zase odhalí ranější stadium nemoci a speciální letecké materiály z dílny CEITEC budou hlásit defekty.

#####Nové sklady a silnice

Tahounem ekonomického rozvoje není jenom poptávka po nejvyspělejších technologiích, ale též po logistických nemovitostech, které jsou téměř obsazeny. Sklady jsou nyní především v Brně a Pohořelicích u dálnice na Mikulov. Ve výstavbě je nyní zhruba 100 tisíc metrů čtverečních skladů CTParku na Černovické terase v Brně. Další fáze výstavby má dosáhnout asi 2,3 miliardy korun, když tamní průmyslová zóna se má během následujících pěti let rozšiřovat o budovy pro firmy zabývající se hi-tech, automobilovou výrobou a elektronikou. Rozšíření průmyslové zóny má znamenat vytvoření dalších tisíců pracovních míst pro brněnský region. Dopravu na Jižní Moravě přitom usnadní několik modernizovaných silničních úseků. Na některých již práce začaly. Například v Blansku plánují rekonstrukci hlavního průtahu městem za zhruba 50 milionů korun. Se stavbou se má začít v roce 2013 a nová vozovka bude dokončena o rok později. Již v dubnu se začalo s opravami šesti úseků silnic. Investice si vyžádají několik set milionů korun, zakázky získala v tendru společnost Skanska.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!