Prostor pro další hypermarkety zůstává | E15.cz

Prostor pro další hypermarkety zůstává

27. května 2009 • 09:54
Na přelomu roku bylo podle výzkumu společnosti INCOMA Research „Shopping Center & Hypermarket 2009“ v České republice v provozu již 246 hypermarketů, které celkově disponovaly více než 1,16 milionu m2 prodejních ploch. Oproti předchozímu roku vzrostl počet hypermarketů o 15, což je sice méně než předloni, nicméně to svědčí o faktu, že volná místa pro hypermarkety stále ještě nejsou vyčerpána.

#####V počtu hypermarketů vede sever Moravy

V pořadí krajů podle absolutního počtu hypermarketů je na prvním místě dlouhodobě Moravskoslezský kraj, kde bylo na počátku roku 2009 v provozu 37 hypermarketů (15 procent všech hypermarketů v ČR), druhé místo udržel s 25 hypermarkety Ústecký kraj, o třetí místo se dělí Jihomoravský kraj a Středočeský kraj (v obou krajích je lokalizováno 24 hypermarketů). Nejvybavenějšími okresy jsou Karlovy Vary, Ústí nad Labem, Hradec Králové a Ostrava - zde již rozsah hypermarketových ploch na 1000 obyvatel přesáhl hranici 200 metrů čtverečních. Poté, co byly v roce 2008 otevřeny nové hypermarkety v okresech Český Krumlov (Tesco) a Domažlice (Kaufland), zůstaly bez hypermarketu k 1. lednu 2009 již jen čtyři okresy, a sice Plzeň-jih, Prachatice, Semily a Tachov. V roce 2009 lze očekávat výstavbu hypermarketů i tady, především pak ale v okresech Prachatice, Semily (Turnov) či Tachov. S výjimkou příměstského okresu Plzeň-jih (kde je výstavba hypermarketu přece jen méně pravděpodobná díky spádovosti do Plzně a absenci větších měst) by pak byl ve všech okresech ČR lokalizován alespoň jeden hypermarket.

#####Ambice se nedaří naplňovat

Česká republika měla přitom také velké ambice. Z celkem 250 tisíc naplánovaných metrů čtverečních nových center a rozšíření stávajících se v tuzemsku loni skutečně otevřelo zhruba 150 tisíc metrů čtverečních. Na druhou stranu počet nově otevíraných hypermarketů stoupl. Kromě nových center bylo rozšířeno i několik stávajících, a to celkem o 46 tisíc metrů čtverečních. Plocha této maloobchodní kategorie tak v České republice dosáhla téměř 1,95 milionu metrů čtverečních. „Developeři, kteří otevření tento rok mysleli skutečně vážně, by neměli mít problém tak učinit, jelikož financování projektů měli zabezpečené ještě před vypuknutím krize. Odhodlání bank financovat nová nákupní centra otestují až projekty plánované na roky 2010 a 2011,“ říká Alexander Rafajlovič, vedoucí oddělení průzkumu trhu Cushman & Wakefield, Praha.

#####Výstavba hypermarketů v Evropě vázne

Z výsledků studie European Shopping Centre Development zpracované realitní poradenskou společností Cushman & Wakefield vyplývá, že výstavba až sedmi milionů metrů čtverečních plánovaných nových nákupních center v Evropě je v důsledku celosvětové finanční krize pozastavena nebo úplně zrušena. Ze studie dále vyplývá, že v roce 2009 by mělo být napříč celou Evropou otevřeno přibližně 10 milionů metrů čtverečních nových nákupních center, což je o 40 procent méně, než bylo předpovídáno ještě v červenci loňského roku. V roce 2010 by mělo být dokonce otevřeno ještě méně nákupních center o celkové rozloze sedm milionů metrů čtverečních nákupních ploch. Toto číslo vyjadřuje nejnižší objem expanze nákupních center od roku 2005.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!