Praha - populární mezi maloobchodníky | E15.cz

Praha - populární mezi maloobchodníky

Města ve střední a východní Evropě vedou žebříček dvaceti nejatraktivnějších měst, do nichž plánují expandovat maloobchodní značky v průběhu příštích pěti let - na prvním místě je Moskva, následovaná Petrohradem a Prahou.

Praha má nejvyšší HDP na hlavu poměřované kupní silou v rámci středoevropského regionu.

Spolu s vysokým růstem české ekonomiky je velmi atraktivní pro mezinárodní obchodní řetězce. S více než 857 000 m2 maloobchodních ploch v nákupních centrech, velkoplošných obchodních jednotkách a v centru města je Praha zároveň nejrozvinutějším maloobchodním trhem v tomto regionu,“ říká Anco Booysen, vedoucí výzkumu trhu v Cushman & Wakefield pro Českou republiku a Slovensko.

Jediným západoevropským městem v první desítce je Amsterodam, který se o desátou příčku dělí s Kyjevem. Tento žebříček je součástí výroční zprávy z výzkumu 2007 International Retailers Survey, který zadává agentura Real Estate Publishers (REP) ve spolupráci s Mezinárodní radou pro obchodní centra (ICSC) a provádí světová poradenská agentura v oboru realit Cushman & Wakefield.

Výzkum vychází z pohovorů s vedoucími pracovníky odpovědnými za reality a expanzi do zahraničí z 250 maloobchodních firem ve 23 zemích v celé Evropě. Zaměřuje se na názory maloobchodníků na přeshraniční expanzi, jejich plány v tomto směru a hlavní problémy. Marinus Dijkman, prezident a generální ředitel agentury REP, říká: „Střední a východní Evropu, zejména Rusko, řada mezinárodních maloobchodníků stále jasně vnímá jako,zemi příležitostí‘. Zároveň jsme svědky toho, jak středoevropští maloobchodníci expandují v mezinárodním měřítku. “V kategorii jednotlivých zemí se o první místo dělí Rusko a Spojené arabské emiráty, kdy expanzi do těchto zemí na příštích pět let plánuje 9 procent maloobchodníků. Následuje Slovensko (6 procent maloobchodníků), dále Bulharsko, Slovinsko a Maďarsko (po 5 procentech).

„Slovenský maloobchodní trh s celkovou pronajímatelnou plochou okolo 126 m2 na tisíc obyvatel za rok 2007 stále pokulhává za polským a českým trhem. Velký objem je však ve fázi přípravy - v roce 2008 by mělo přibýt zhruba 160 000 m2 prodejních ploch a v roce 2009 dalších 380 000 m2. To vytvoří pro řadu maloobchodníků příležitost vstoupit na slovenský trh a vybudovat si na něm pozici,“ uvádí Anco Booysen.

„Pouhých 21 % všech maloobchodníků v tradičních prodejnách v centru Bratislavy je ze zahraničí a řada zahraničních maloobchodníků otevírá své hlavní prodejny raději v obchodních centrech místo v,kamenných‘ prodejnách v centru města. V současnosti je v bratislavských obchodních centrech zhruba 47 % zahraničních maloobchodníků. Očekává se, že během nejbližších 5 let se tento trend projeví i ve velkých krajských městech,“ dodává Anco Booysen.

K dalším důležitým výsledkům průzkumu 2007 International Retailers Survey patří: 73 % maloobchodníků preferuje umístění na hlavní ulici, 46 % obchodní centra ve středu měst a 35 % se usazuje v obchodních centrech mimo města. Zvyšuje se využívání mixu prodejních kanálů (např. kombinace „kamenných“ obchodů, prodeje přes internet, zásilkový prodej atd.). Tento trend se však zatím v určitých částech Evropy, zejména ve střední a východní Evropě, příliš neprosazuje. Po nakupování v „kamenných“ prodejnách je nejoblíbenějším způsobem nakupování po telefonu (35 %), následují poštovní objednávky podle tištěných katalogů (25 %) a internetové nákupy (17 %).

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!