Polsko: Jak probudit spícího obra? | E15.cz

Polsko: Jak probudit spícího obra?

Také u našich severních sousedů finanční krize doslova „zamávala“ s vývojem na trhu realit, který po několikaletém boomu loni na podzim ustrnul na mrtvém bodě a prozatím se optimálnímu stavu stále vzdaluje. Potenciální kupující reagovali na krizi logicky – rozhodli se vyčkat, až půjdou ceny dolů.

Již několik měsíců se proto developeři chytají všemožných marketingových triků, aby prodali další novou lokalitu. Teď se po vzoru automobilových dealerů nebo módních butiků snaží zbavit všeho, co jim zbylo „na skladě“. Ovšem s jediným rozdílem. Slovo výprodej nahrazují různými méně křiklavými hesly a slogany, jako jsou promotion, rabat, zvláštní nabídka či „narozeninový dárek“. Před dvěma lety se před kancelářemi developerů v polských velkoměstech tvořily několikadenní fronty a mnoho bytů bylo prodáno dřív, než se na staveništi objevil první bagr. Každý si chtěl koupit alespoň „díru v zemi“, jen aby to stihl před dalším zdražením. Investoři ujišťovali potenciální klienty, že žádné zlevnění nehrozí, a lákali je na nejrozmanitější atrakce počínaje vybavením kuchyně či koupelny „zdarma“ přes bezplatné garáže až po lety balonem. Vše se dělalo proto, aby bylo možné udržet ceny za metr čtvereční na tehdejší, po pravdě řečeno již dost nadsazené úrovni.

#####Orco odstartovalo pokles cen

Skutečný zlom nastal loni v září. Orco Property Group jako první z developerů působících v Polsku usoudila, že už to tak dál nejde, a oficiálně ohlásila snížení cen nabízených bytů. K tomu se přidala světová finanční krize, v jejímž důsledku banky zpřísnily podmínky pro poskytování úvěrů. Developeři sice začali přizpůsobovat svou nabídku finančním možnostem zákazníků, ty se však drasticky propadly. Nastala netypická situace, kdy investoři odevzdávali více bytů, ale zájemců o ně podstatně ubylo. Nakonec tedy přišlo zlevnění a dnes jsou mnozí developeři ochotni prodávat byty a domy za cenu stavebních nákladů, jen aby mohli své projekty dokončit. Jsou i takové firmy, které jdou s cenou pod úroveň nákladů, aby se zachránily před bankrotem. Proti čím dál levnějšímu bydlení nic nenamítají klienti, kteří se pídí po stále nových „akcích“. Analytici odhadují, že jich bude přibývat, a nevylučují slevy bytů o 30 či dokonce až o 50 procent.

#####Příležitost pro slevu je vždy

K více či méně skryté slevě nových bytů je dnes, jak se zdá, každá příležitost dobrá. Většina developerů připouští, že například jubileum firmy znamená ideální čas pro propagaci jejích investic. „Jen teď a tady – 10 bytů za speciální ceny k 10. narozeninám Turret Development“, láká investor. Pod heslem „40 příležitostí k 40. narozeninám“ zase mámila klienty skupina Budimex, která nabídla čtyři desítky atraktivních bytů za jubilejní ceny až o 35 procent nižší, než činí varšavský průměr; před slevou to bylo cca 7800 zlotých za m2 (přes 50 tisíc korun). Navíc každý, kdo si v době výročí přišel do firmy osobně rezervovat pořadí na konkrétní byt, mohl počítat s desetiprocentní slevou. Akce se přitom týkala nových developerských lokalit ve velmi zajímavých částech polské metropole. Se zcela výstřední narozeninovou nabídkou přišla katovická společnost MK Inwestycje: „Ke každému bytu bychom mohli přidat čivavu, audienci u Baraka Obamy nebo létající talíř. Raději vám však uděláme dobrou cenu a nebudeme vás tahat za nos.“ Reklama měla velkou odezvu a proslavila mladou katovickou developerskou firmu, která ke svým teprve třetím narozeninám zlevnila domy na jednom ze svých sídlišť na 3333 zlotých za m2 (asi 22 tisíc korun). Ze dne na den tak jejich cena klesla o pětinu. „Naší akcí jsme chtěli ukázat, jak absurdní je přidávat k novému bytu či domu dárky, které ve své podstatě nemají s koupí té které nemovitosti nic společného a tedy nemohou nikoho přesvědčit. V určitém okamžiku jako by se na trhu víc hledělo na balíčky, dárky a bonusy, které měly koupi zatraktivnit,“ sdělila Monika Śleziońska, marketingová ředitelka katovické firmy. „Chceme upozornit zákazníky na faktory, na které se v návalu propagace jaksi pozapomnělo a jež by pro ně měly být rozhodující. Těmito faktory jsou vysoká kvalita a rozumná cena nabízené nemovitosti,“ míní ředitelka.

#####Banky zpřísňují úvěrové podmínky

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!