Palác Flóra stále rozkvétá | E15.cz

Palác Flóra stále rozkvétá

11. května 2011 • 08:32
V březnu tohoto roku oslavil Palác Flóra osm let od svého otevření. V jeho čele stojí od konce roku 2008 ředitelka Asy Levitin Ben-Amram, která má ve skupině AFI Europe na starosti řízení nákupních center. Té jsme se zeptali na to, co je nutné udělat pro to, aby bylo nákupní centrum úspěšné.

Jak byste zhodnotila pozici vaší obchodní galerie na pražském trhu po osmi letech?

Palác Flóra je mimořádně úspěšnou nákupní galerií. Má velkou výhodu nejen ve své poloze, ale i ve složení nájemců, tzv. tenant mixu. To samozřejmě souvisí mimo jiné i s jeho velikostí. Vzhledem k tomu, že se svými 20 tisíci metry čtverečními není zase tak velikým centrem, mohl si dovolit nastavit svou marketingovou pozici na velmi vysokou úroveň. Myslím tím v prvé řadě kvalitu nabízených značek, zboží i služeb. Tato úroveň je u nás vyšší, než je tomu u ostatních nákupních center. Nemáme zde žádného velkého nájemce typu hypermarket, spotřebitelé u nás nenajdou vysloveně levné zboží, zato se můžeme soustředit na velmi kvalitní značky luxusního zboží, zejména v oblasti módy. Naši zákazníci s tím počítají, líbí se jim to, a hlavně nám zůstávají věrni.

Uplynulý rok byl pro mnoho nákupních center u nás velice těžký. Jak byste hodnotila vy dopady krize na obchodní centra?

Je známou věcí, že každá krize s sebou současně nese i příležitosti. Nám se stalo, asi stejně jako i všem ostatním nákupním centrům v České republice, že některé nájemce obchodů finanční krize skutečně zasáhla. Následně došlo k výpovědím nájemních smluv. To nám ale umožnilo zapracovat na novém, lepším složení struktury obchodů. Získali jsme tak další nájemce, kteří svým zbožím či službami obohatili nabídku Paláce Flóra. Za poslední dva roky se nám zde obměnilo 15 obchodních jednotek a jsem přesvědčena, že způsobem, který vedl ke zkvalitnění celkové nabídky.

Co je podle vašeho názoru podmínkou pro úspěch nákupního centra?

Samozřejmě je to řada faktorů. Počínaje polohou a dopravní dostupností, což souvisí se spádovou oblastí a její kupní silou, přes nabídnuté podmínky nájemcům až po ten již zmíněný tenant mix. Já bych zdůraznila právě ten posledně jmenovaný aspekt. U některých center vidíme, že jejich správa je ochotna pronajmout prostory komukoli, kdo je ochoten podepsat nájemní smlouvu. A nemyslí přitom příliš strategicky, neřeší otázku, zda daný obchod přispěje k úspěchu centra jako celku, a také zda náhodou velice rychle nezkrachuje.

Ale Palác Flóra není jen nákupním centrem, jeho součástí jsou i kancelářské prostory kategorie A. Jak se vám daří jejich pronájem v době, kdy mnoho firem kvůli nejistotě odkládá rozhodnutí o případné expanzi nebo relokaci?

Současný trh kancelářských prostor je nepochybně „trhem nájemců“. Jejich možnosti či přání jsou určujícím faktorem při uzavírání nájemních smluv. My jsme proto vsadili na prvním místě na dobré vztahy s nájemci stávajícími. Máme v Paláci Flóra respektované mezinárodní společnosti jako ExxonMobil, Danone, Xerox či British American Tobacco. Samozřejmě když se blíží ke konci pětiletá nájemní smlouva, vždy s trochou napětí očekáváte, jak to dopadne. Ale podařilo se nám udržet si úplně všechny nájemce a já věřím, že to bylo i díky našim kvalitním službám pro ně. Jsem přesvědčena, že naši nájemci mají u nás zcela optimální podmínky.

Ano, ale 18 tisíc metrů čtverečních kancelářské plochy je docela hodně. Jakou máte momentálně celkovou neobsazenost kanceláří?

Jsem ráda, že máme pronajato 99 proce nt našich kancelářských ploch. Naše procento neobsazenosti je tedy opravdu jen jedno jediné procento. A já si samozřejmě myslím, že by to v brzké budoucnosti měla být jednoznačně nula.

Kromě České republiky jste působila také v Izraeli a Rumunsku. Mohla byste porovnat fungování nákupních center v těchto třech zemích?

[file:9817:small:right]

Svět se globalizuje a na první pohled působí přední nákupní centra v těchto zemích podobným dojmem. Existují značky, které působí prakticky všude na světě. Ale na druhé straně jsou samozřejmě i mezinárodní firmy, které jsou z uvedené trojice zastoupené pouze v České republice. Řekla bych, že právě Palác Flóra má ze všech nákupních center, která jsem kdy měla na starosti, mezinárodních značek nejvíce. Podstatnější rozdíl ale vidím někde jinde. Nákupní chování lidí v České republice se liší od chování spotřebitelů v Izraeli. Tam je nakupování více emocionální záležitostí. Zejména ženy se rády rozhodují spontánně a věci, které se jim líbí, si prostě koupí.

A srovnání s Rumunskem?

Rumunsko přece jenom zatím nemá tak stabilní ekonomiku jako Česká republika nebo Izrael. Ale situace se tam postupně zlepšuje. Mezinárodní značky tam ještě nejsou tak etablované jako třeba v České republice, takže pro rumunské zákazníky je to relativně nový jev. Ale pro srovnání: nákupní centrum Cotroceni, které tam spravujeme, má 75 tisíc metrů čtverečních, je tedy 3,5krát větší než obchodní část Paláce Flóra. Přitom tam máme úspěšně pronajato 95 procent ploch a plánujeme další expanzi.

Na závěr se ještě vraťme do Prahy. Co plánujete v Paláci Flóra pro tento rok?

Samozřejmě chceme udržet nastoupený trend a dále zkvalitňovat své služby zákazníkům. Vzhledem k naší hlavní orientaci na módu budeme pokračovat v tradici specializovaných módních přehlídek. Je zajímavé pomocí módní přehlídky mapovat historické trendy a sledovat, jak se móda cyklicky vyvíjí. Tím myslím, že se některé prvky vždy po několika dekádách vracejí v obměněné podobě. Letos chceme tímto způsobem zmapovat i jednu – dá se říci – stálici světové módy, a sice tradici džínového oblečení. Další skupina zajímavých připravovaných akcí se odvíjí od naší spolupráce s kinem IMAX.

*

Asy Levitin Ben-Amram

Vystudovala Tel Aviv University, kde také získala titul MBA v oboru Business Management. Od roku 2007 spravuje obchodní centra, nejprve pouze v Izraeli. Od prosince 2008 má na starosti obchodní centra skupiny AFI Europe také v Rumunsku a České republice. Hovoří plynně hebrejsky, rusky, anglicky, španělsky a částečně česky.

 
>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!