Optimismus poněkud mírní stále zastavená nová výstavba | E15.cz

Optimismus poněkud mírní stále zastavená nová výstavba

Trh s průmyslovými nemovitostmi se v letošním roce podle odborníků vyvíjí poměrně příznivě, roste zejména poptávka ze strany logistických i výrobních firem. Podle vedoucího středoevropského průmyslového týmu v Cushman & Wakefield Ferdinanda Hlobila je ale trochu zklamáním nová výstavba, která prakticky stále stojí.

Jak hodnotíte vývoj trhu s průmyslovými nemovitostmi za šest měsíců tohoto roku?

Myslím si, že letošní rok zatím vychází velice slušně, do určité míry až nad očekávání. Sílí poptávka logistických a výrobních firem na prostory k pronájmu. Problematická je zatím nová výstavba. Kvůli složitému financování se nestaví a letos se prakticky nic nepostaví. Uvidíme, jak to bude příští rok. Pokud jde o parametr nepronajatosti volných prostor, ten se postupně snižuje s tím, jak sílí poptávka. Pravděpodobně na přelomu letošního a příštího roku bychom mohli dosáhnout hranice zdravé nepronajatosti, což by mohlo podnítit novou výstavbu.

Vy sám osobně si myslíte, že už příští rok se znovu rozjede nějaká výstavba nových průmyslových nemovitostí?

Já osobně si myslím, že je několik tendrů na prostory, které zatím nestojí. Pokud tyto tendry dopadnou dobře, začne se stavět. Samozřejmě by to byla výstavba na základě předpronájmů, nikoli spekulativního charakteru.

Vrátí se někdy spekulativní výstavba?

Já se domnívám, že ano, ale ne v brzké době a v té formě, jaká tady byla v minulých letech. To znamená, že se nebudou stavět velké plochy bez jediného předpronájmu. Spekulativní výstavba se vrátí v umírněnější podobě, to znamená určité procento předpronajatosti bude nutné. Jak velké bude to procento, o tom lze nyní jen spekulovat.

Očekáváte, že se budou rozšiřovat stávající parky nebo vzniknou další nové. Je tu ještě potenciál pro vznik nových průmyslových parků?

Mění se nějak zájem o jednotlivé lokality?

[file:6894:small:right]

Pokud se podíváte na mapu pronájmů logistických nemovitostí ve střední Evropě, tak jednoznačně nejúspěšnější byly z hlediska pronájmů metrů čtverečních v loňském roce Praha, Varšava a Budapešť, velmi dobře si vedlo i Plzeňsko. Ostravsko se především z důvodu krize výrazně propadlo. Brno si vede velice slušně, ale má velký handicap v nabídce prostor. Brno má dlouhodobě nedostatek pozemků, které jsou tím pádem drahé. Územní plán nabízí jen velmi málo lokalit pro výstavbu nových projektů.

Základem pro úspěšný rozvoj logistiky je dobrá dopravní infrastruktura. Nyní hrozí, že se omezí finanční prostředky na její výstavbu, a tím pádem minimálně odloží výstavba klíčových komunikací. Jaký to může mít dopad na rozvoj trhu s průmyslovými nemovitostmi?

Samozřejmě pro logistiku je velmi důležitá zejména dokončená dálniční síť. Současná situace, kdy není dokončená ani dálnice do Ostravy, má negativní vliv na dobu přepravy a podobně. To je jeden z hlavních důvodů, který právě trochu znevýhodňuje Ostravsko. Pokud se tedy nedokončí plánovaná síť dálnic, bude to mít na logistiku určitě negativní vliv.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!