Obstát i v době krize pomůže spolupráce klienta s bankou | E15.cz

Obstát i v době krize pomůže spolupráce klienta s bankou

Ještě před pár lety prožívali časy hojnosti. Po nástupu krize ale rychle vystřízlivěli. Řada developerů dnes spíš přežívá, jejich projekty se ocitly ve ztrátě, nové se nezačínají stavět.

Jsou ale opravdu na vině banky, které developery nepodpořily? Zástupce ředitele financování realitních obchodů České spořitelny Petr Merežko si to rozhodně nemyslí. „Podstatou krize developmentu není neochota bank půjčovat,“ říká.

Co je tedy podle vás podstatou krize realitního trhu, o které se neustále hovoří na všech možných úrovních?

Já si myslím, že důvodů je řada. Třeba u nás v České spořitelně jsou podklady analýz predikujících vývoj na rezidenčním trhu tři: ekonomická situace v České republice a výkonnost jejího finančního sektoru, příjmy domácností a konečně dostupnost hypoték, která je určena výší úroku a dobou splatnosti. Tyto analýzy určují tendence trhu. Na jejich základě jsme pro rok 2009 správně odhadli pokles poptávky. Reálný pokles byl dvojnásobný. Projevilo se v něm období ekonomické nejistoty, obavy o zaměstnání a s tím spojená nechuť vstupovat do dlouhodobých závazků.

A jak je to tedy s neposkytováním úvěrů developerům?

Předně je třeba říct, že banky se musejí chovat racionálně. Když měly jistotu, že developeři se svými projekty na trhu díky vysoké poptávce uspějí, byl důvod je podporovat. V situaci, kdy nabídka převyšuje poptávku, prostě není tento přístup možný. Kvalitní projekt u nás má šanci vždy. Zajímá nás, pro jakou cílovou skupinu klientů je určen, jaká je míra předpronajatosti a další záruky ze strany developera, že projekt neskončí ztrátou.

Mohl byste uvést příklad projektu, který jste podpořili a kde spolupráce developera s bankou funguje?

Uvedu jeden konkrétní. I když jde o komerční development a ne o rezidenční projekt, je z objemu poskytnutých prostředků patrné, že jsme financování developerů rozhodně nepozastavili. Jde o obchodní centrum Nová Karolina v Ostravě. Celková výše syndikovaného úvěru dosahuje 2,58 miliardy korun. Další projekty nejsou objemově tak významné, ale existují jich řádově desítky.

Co musí splňovat developer, aby u vás se svým projektem uspěl?

Musí nás přesvědčit, že jde o kvalitní projekt postavený na reálných základech a že je schopen reflektovat požadavky a potřeby potenciálních klientů. Stejně tak chceme vědět, že klient vnímá změněnou situaci na trhu a aktivně se jí přizpůsobuje. To znamená, že se nebojí do projektu vložit své peníze a nespoléhá se pouze na financování banky. V komerčním sektoru je důležitý dostatečný počet předpronájmů. U rezidenčního trhu jsou to zase předpodeje a také transparentnost a srozumitelnost a celkově férový vztah s klientem.

Jaké máte očekávání do budoucna?

*

Česká spořitelna i v době krize podporuje kvalitní projekty developerů, kteří flexibilně reagují na podmínky na trhu. V momentě, kdy projekt selhává, může banka projektu pomoci. Bez vůle developera nejde dělat změny a přizpůsobit se krizí změněným podmínkám na trhu.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!