Obchodní centra začnou lákat banky, lékaře a další služby | E15.cz

Obchodní centra začnou lákat banky, lékaře a další služby

26. dubna 2010 • 10:33
Nábytek, realitní kanceláře, personální agentury, pojišťovny, banky, taneční studia, ordinace praktických lékařů. Možná se za těmito službami budou zákazníci už brzy vydávat i do obchodních center v České republice. První vlaštovky se již připravují.

Jak totiž vyplývá z aktuální analýzy mezinárodní poradenské společnosti DTZ, dá se očekávat rozšíření nabídky služeb v obchodních centrech. V loňském roce klesly některým obchodním galeriím obraty až o 30 procent a snížila se průměrná návštěvnost. Pokles tržeb v maloobchodu má zásadní vliv na provoz stávajících center, a to zejména těch, která se již před nástupem krize potýkala s nižší obsazeností. Trh začaly opouštět některé malé obchodní řetězce a firmy se zbavují nerentabilních obchodních jednotek i za cenu možných soudních sporů.

Nájemci vyvíjejí citelnější tlak na snížení nájemného či požadují při podpisu nájemní smlouvy příspěvek na vybavení jednotky. Důvodem neúspěchu některých projektů bývá nekvalitní složení nabídky nájemců. Ti - pokud nemají dostatečné finanční rezervy a promyšlený byznysplán - nemusejí ustát pomalejší rozběh centra a po počátečním neúspěchu projekt opouštějí. „Právě takzvaná doba rozjezdu obchodního centra je problematická pro řadu malých obchodních řetězců. Budoucí nájemci v nových projektech by s touto skutečností měli počítat dopředu a přizpůsobit tomu ekonomiku svého obchodu,“ radí maloobchodníkům Martin Kubík, Property & Asset Management Director.

#####Skladba nájemníků se možná citelně změní

V důsledku větší nabídky prostor k pronájmu a nižší poptávky po obchodních prostorách by mohlo dojít k citelnějšímu zpestření skladby nájemců, zejména v lokálních obchodních centrech. Dá se očekávat snížení podílu nájemců se sortimentem móda a obuv, naopak se pravděpodobně zvýší podíl služeb a jiného sortimentu, který se dosud v nákupních centrech vyskytoval pouze ojediněle, například nábytek, kuchyňská studia, realitní kanceláře, personální agentury, pojišťovny, banky, prodejci automobilů a autodoplňků, taneční studia apod.

V úvahu připadá i možnost využití nákupních center k tzv. komunitním účelům a umožnit zde provoz např. úřadů práce, mateřských center apod. Developeři a majitelé obchodních center - a v konečném důsledku také zákazníci - se musejí připravit na častější fluktuaci značek. V hojnější míře než před dvěma třemi lety se totiž v nájemním mixu obchodních center objevují subjekty mimo zavedené řetězce i franšízy včetně ryze lokálních firem a jednotlivců. „Zpestří nabídku, ale nelze s nimi počítat jako se stabilním prvkem cash flow,“ doplňuje Lenka Vodrážková z DTZ. Podle DTZ tak nadcházející rok až dva budou ve znamení živého pohybu na maloobchodním trhu, zejména mezi nájemci.

*

Zajistit to, aby obchodní centrum bylo úspěšné, není rozhodně nic jednoduchého. Základním kritériem pro úspěch je především vhodná lokalita, dále rozhoduje profilace obchodního centra, vhodná skladba nájemců. V neposlední řadě je důležité vytvořit prostor pro komunitní účely či zajistit pokud možno širokou nabídku sportovních i společenských aktivit (fitness, wellness a další).

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!