Nejrychleji se rozvíjejí diskontní prodejny | E15.cz

Nejrychleji se rozvíjejí diskontní prodejny

24. listopadu 2008 • 13:20
Podle výzkumu SUPERMARKET & DISKONT 2008 společností INCOMA Research, GfK Group se český maloobchodní trh stabilizoval. Oproti předminulému roku nedošlo k výrazným posunům v preferencích jednotlivých typů prodejen.

Přibližně dvě pětiny (41 procent) českých domácností opět uvedly jako své hlavní nákupní místo hypermarket, pětina diskontní prodejnu (21 procent), pětina menší prodejnu (19 procent), 17 procent supermarket a dvě procenta jiný typ prodejny.

Hypermarket je dlouhodobě nejoblíbenějším nákupním formátem od roku 2002, kdy vystřídal do té doby upřednostňované menší prodejny, zatímco obliba diskontních prodejen si udržuje dlouhodobě rostoucí trend.

Obliba supermarketů se již třetím rokem drží na svém historickém minimu, přestože v letošním roce zaznamenala malý nárůst. Mírný pokles obliby provází malé samoobsluhy a pultové prodejny.

Diskontní prodejny představují nejrychleji se rozvíjející maloobchodní formát v České republice. Jejich počet se od poloviny 90. let více než zdesetinásobil.

S rostoucím počtem diskontních prodejen posiluje pozice diskontních řetězců na trhu a zároveň se zvyšuje jejich vlastnická koncentrace. V současnosti působí na českém trhu přibližně 560 prodejen potravinářských diskontů a dalších přibližně 200 prodejen s charakteristickými prvky diskontního prodeje. Celkovou rozlohou jsou největší diskontní plochy ve Středočeském kraji, kde zabírají přes 63 tisíc m2, což je 15 procent všech diskontních ploch v ČR. Nejmenší celková plocha diskontních prodejen je ve Zlínském kraji – necelých 17 tisíc m2. V ČR je přitom v průměru 40 m2 diskontní plochy na 1000 obyvatel.

#####Supermarkety míří do menších měst

Na rozdíl od velkoplošných prodejen, jako jsou hypermarkety, umožňuje supermarketový koncept obsazování i menších měst s méně rozsáhlou spádovou oblastí. V těchto lokalitách však supermarkety stále více narážejí na konkurenci diskontních prodejen, což v konečném důsledku snižuje produktivitu supermarketových ploch podobným způsobem, jako ji již dnes snižuje ve větších městech konkurence hypermarketů. Většina prodejen supermarketových řetězců je situována ve větších městech (zejména v Praze).

Výjimkou jsou supermarkety spotřebních družstev, situované často v menších městech (silné pozice mají hlavně v jižních Čechách). Tento vývoj vede ke značné územní nerovnoměrnosti ve vybavení supermarketovými plochami.

*

Výstavba obchodních center bude letos rekordní

Podle poslední studie společnosti CB Richard Ellis bylo v první polovině roku 2008 dokončeno přibližně 60 tisíc m2 moderních obchodních ploch a do konce roku by mělo na trh přijít dalších 194 300 m2. Očekává se, že rok 2008 bude v tomto směru rekordním. Celková plocha moderních obchodních center v České republice čítá 1 652 000 m2. Většina obchodních center je soustředěna v Praze (45 procent). Nicméně zostřující se konkurence v Praze a jiných velkých městech nutí developery hledat alternativy v menších městech, jako jsou např. Jihlava, Kladno či Kolín. Přibližně 61 procent obchodních center je tradičně menší či střední velikosti s hrubou pronajímatelnou plochou do 40 tisíc m2. Do konce roku se otevře ještě několik velkých obchodních center jak v Praze (Arkády Pankrác), tak v regionech (Obchodní centrum Nisa Liberec). Podle průzkumu poradenské společnosti DTZ jsou ale zlaté časy výstavby nákupních center v České republice u konce. Pro developery je prý stále složitější získat pro své projekty kvalitní nájemce, kteří přitáhnou pozornost zákazníků. Nové značky sice na trh stále přicházejí, nestačí však již údajně pokrývat nabídku volných ploch v nových projektech. Některá obchodní centra tak začínají mít velké problémy s návštěvností. V Praze se to týká například Galerie Nové Butovice či Obchodního centra EDEN.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!