Nákupním centrům loni kvůli krizi klesla návštěvnost i obrat | E15.cz

Nákupním centrům loni kvůli krizi klesla návštěvnost i obrat

19. března 2010 • 09:30
Hospodářskou krizi loni výrazně pocítila tuzemská nákupní centra, kterým klesla návštěvnost meziročně o pět až deset procent a obrat o deset až třicet procent. Na pražské konferenci o maloobchodu Retail Summit to řekl obchodní ředitel developerské společnosti Unibail-Rodamco Martin Macháč.

„Nováčci na trhu to budou mít nejtěžší a budou muset bojovat o každého zákazníka,“ upozornil Macháč. Developeři prakticky zastavili realizaci nových projektů nákupních center. Nákupní centra uvedená na trh v letech 2008 a 2009 se podle Macháče potýkají s pomalým nárůstem obratu a vysokou fluktuací nájemců. Například nové outletové centrum v PrazeRuzyni již déle než rok zeje prázdnotou, jelikož se nepodařilo získat nájemce.

„Expanze (nákupních center) se zastavila, pozitivní nálada a očekávání se přesunují na pozdní jaro 2011, a to jsem optimistický,“ upozornil. V pozadí útlumu expanze je podle odborníků také fakt, že nyní již v ČR prakticky není město nad 50 tisíc lidí, v němž by nestálo nákupní centrum, nebo v něm developeři alespoň nepředstavili plány centrum postavit. V ČR tak pomalu končí období vyplňování bílých míst na mapě a každé další centrum bude představovat přímou konkurenci jinému, zpravidla již zavedenému projektu. Mezi trendy bude patřit konec výstavby na okrajích měst; do hledáčku developerů se prý budou dostávat spíše jejich centra.

Hospodářská krize v Česku podle konzultantské firmy DTZ urychlila rozevírání nůžek mezi úspěšnými centry s plnou obsazeností a projekty, které byly v problémech ještě před vypuknutím recese. Některá méně úspěšná obchodní centra pravděpodobně čeká zásadní změna v podobě přeorientování na jiný typ nájemců a zákazníků. S nízkou návštěvností se loni potýkalo například nákupní centrum v pražských Stodůlkách, které kvůli tomu v červnu 2009 opustili všichni nájemci. Nově zde bude fungovat velkoplošný obchod s nábytkem.

 
>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!