Nákupní možnosti se letos dále rozšíří | E15.cz

Nákupní možnosti se letos dále rozšíří

26. září 2008 • 00:00
V České republice již existuje přes 250 nákupních center různých velikostí a desítky dalších se stav2j9. Jen v letošním roce by mělo být v Česku otevřeno 12 nových nákupních komplexů, což je ve srovnání s loňským rokem dvojnásobný počet.

Vyplývá to z průzkumu společností Incoma Research a GfK Praha.

V již fungujících nákupních centrech a retail parcích bylo na začátku letošního roku celkem 6945 provozoven. Nejčastější zastoupení měly prodejny s oděvy, kterých bylo 1582. Druhé nejpočetnější jsou obchody s obuví a koženým zbožím (488) a třetí příčka patří prodejnám s klenoty a dárky (448 prodejen). Každé z deseti největších zprovozněných nákupních center se nyní může pochlubit více než stovkou nájemců. Další čtyři desítky velkých nákupním komplexů pak mají více než 50 provozovatelů. Největší podíl na prodejní ploše tuzemských nákupních center ale mají hypermarkety a hobbymarkety. „Stále významnější procento provozoven umístěných v nákupních centrech představuje gastronomie a zejména služby,“ upozornil zástupce společnosti Incoma Research František Diviš.

#####Volný čas se tráví v obchodě

Češi v nákupních centrech tráví spoustu času. Zhruba třetina účastníků průzkumu totiž uvedla, že v nákupním centru obvykle pobývá déle než dvě hodiny.

Více než hodinu pak zpravidla zabere návštěva nákupního centra 72 procentům dotazovaných lidí. „Polovina návštěvníků utratí při jedné návštěvě svého hlavního centra více než 1500 korun. Rozhodujícími faktory pro výběr centra jsou dobrá dostupnost, sortimentní nabídka a cenová úroveň,“ řekl Diviš. Plocha nákupních center by se letos v Česku měla podle údajů poradenské společnosti DTZ zvýšit o půl milionu m2 z 1,773 milionu m2 na zhruba 2,273 milionu m2. Z aktuální plochy nákupních center nyní připadá 797 500 m2 na Prahu a 975 500 m2 na regiony.

#####Cílem hlavně krajské metropole

Developeři mají zacíleno hlavně na krajské metropole. Přibývat budou jak velké shopping mally, tak i méně rozložitá nákupní centra na okrajích menších měst, takzvané retail parky. „Nové projekty jsou plánovány v podstatě ve všech krajských městech a také v řadě okresních měst,“ podotkl Diviš. Například rakouská společnost Immoeast hodlá v ČR provozovat několik desítek menších nákupních center Stop&Shop, která mají vyrůst poblíž již existujících hypermarketů, supermarketů a diskontních prodejen. „Retail parky chceme stavět ve městech, která mají aspoň 15 000 obyvatel,“ uvedl jednatel společnosti Stop&Shop.

Management Georg Dobler. Plocha retail parků Stop&Shop s několika obchody se má pohybovat od 3500 do 7000 m2.

Například pražské nákupní centrum Chodov, které patří mezi největší v zemi, má plochu 55 000 m2. Stavba prvního centra Stop&Shop byla loni zahájena u Uherského Hradiště a letos podle Doblera přijdou na řadu Hranice, Příbram, Rakovník, Žatec, Krnov či Ústí nad Orlicí.

#####Černý Most se rozroste

Postupně se ale rozrůstají i již existující nákupní centra. Například Centrum Černý Most se rozroste téměř na trojnásobek. Společnost Unibail-Rodamco, která ho vlastní, plánuje rozšířit obchodní plochy až ke vstupu do sousední stanice metra. Současná plocha centra je 52 tisíc m2.

#####Přibudou i outletová centra

Češi si také oblíbili nakupování v outletových obchodech, které nabízejí se slevami hlavně značkové oděvy či obuv starších kolekcí. Návštěvnost prvních dvou velkých outletových nákupních center v Hatích u Znojma a v Praze-Štěrboholích roste.

V Česku by měly být letos otevřeny další nové komplexy zaměřené na prodej značkového zboží zlevněného až o desítky procent. Outletová centra díky slevám a zatím malé konkurenci mají větší spádovou oblast než klasické nákupní komplexy. Ve štěrboholském centru Fashion Arena funguje sedm desítek obchodů, které prodávají značkové zboží se slevou od 30 do 70 procent. Ve Freeportu je 65 outletových prodejen a slevy se také pohybují v desítkách procent. Česko se svými dvěma centry zatím podle odborníků zaostává za západní Evropou, Polskem či Maďarskem, kde jsou outletové komplexy rozšířenější. V následujících letech nás však čeká v této oblasti boom. Pavlína Hajnová ze společnosti Centers DATA řekla, že developeři v příštích čtyřech letech chtějí na tuzemském trhu otevřít devět outletových center. K tomu poměrně vysokému číslu se ještě mohou přidat další čtyři česká obchodní centra, která přeměnu na outlet plánují. V Tuchoměřicích u Prahy by letos mělo být otevřeno obchodní centrum Outlet Airport Praha, do kterého italská investiční společnost B. Consulting investuje přes miliardu korun. V centru bude zhruba 170 obchodů. Developerská společnost Devo Group hodlá letos na podzim u Lokte na 66. kilometru dálnice D1 zprovoznit outletové centrum s pronajímatelnou plochou 18 tisíc m2 a 110 obchody. Přibližně 70 procent plochy má patřit módě, zbývající prostory zaberou restaurace, občerstvení a služby. Hodnota projektu činí zhruba dvě miliardy korun.

#####Ostravský Avion

Největším nákupním centrem Moravy a po Letňanech druhým největším nákupním centrem v republice je Avion Shopping Park Ostrava, který letos v březnu otevřel novou módní galerii se 65 prodejnami.

Počet obchodů v ostravském nákupním středisku tak stoupl z původních 77 na 142. Celková pronajímatelná plocha přesáhla 85 tisíc m2. Ostravský Avion se od svého otevření v roce 2001 rozšiřoval už několikrát, nyní zaujímá plochu deseti mezinárodních fotbalových hřišť. Loni na podzim bylo dokončeno i rozšíření ostravského obchodního centra Futurum. To má nyní zhruba 50 tisíc m2. Také brněnský Avion Shopping Park plánuje rozšíření, konkrétně na druhou stranu dálnice D2. Půjde o investici v řádu miliard korun. Avion chce postavit mimo jiné další obchody a také areál se službami pro motoristy. Několikahektarová plocha už z větší části patří majiteli centra, o odkoupení zbytku se nyní jedná s městem. Rozšíření plánuje i sousední Olympia Brno. Avion vyrostl v těsné blízkosti dálničního uzlu D1 a D2 v roce 1998 jako první brněnské obchodní centrum. Hlavní části tvoří obchodní dům s nábytkem IKEA, hypermarket TESCO a zhruba 50 dalších jednotek s obchody, službami a restauracemi, celkem jde o zhruba 50 tisíc m2 pronajímatelné plochy. Investice do centra zatím převyšují 2,5 miliardy korun.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!