Menší zájem turistů ze zahraničí ničí české hotely | E15.cz

Menší zájem turistů ze zahraničí ničí české hotely

Hospodářská krize se nevyhýbá ani oblasti cestovního ruchu. Negativní trend vývoje mezinárodního cestovního ruchu se začal projevovat už ve druhé polovině roku 2008 a pokračuje i v letošním roce. Jen za první čtvrtletí 2009 zaznamenal mezinárodní cestovní ruch propad o osm procent oproti stejnému období roku 2008.

Pokles se kromě Afriky projevil ve všech světových regionech. U Evropy činí aktuálně 10 procent, přičemž nejpostiženějšími destinacemi jsou střední a východní Evropa, kde cestovní ruch postihl 13procentní propad. Česká republika není výjimkou. V prvním pololetí letošního roku přijelo do tuzemských hromadných ubytovacích zařízení (HUZ) o 12,2 procenta méně zahraničních turistů než ve stejném období minulého roku. Počet turistů-rezidentů v HUZ poklesl v prvním pololetí o 4,4 procenta. Postiženy jsou všechny regiony.

Nejvýraznější meziroční pokles příjezdů zahraničních turistů zaznamenal od ledna do června letošního roku Jihomoravský kraj (o 23,1 procenta), nejmenší pokles byl v kraji Jihočeském – konkrétně o 9,5 procenta. Prahu navštívilo zhruba o 11 procent méně zahraničních turistů než v minulém roce. Klesající počet příjezdů zahraničních i tuzemských turistů do českých ubytovacích zařízení způsobuje nemalé problémy majitelům hotelů, penzionů a restaurací. Výrazně ubývá především zahraničních turistů, kteří jsou pro příjmy z cestovního ruchu klíčoví. Podle ČSÚ tržby podniků v cestovním ruchu neustále klesají.

#####Některé provozovny letos zkrachují

Podle údajů registru ekonomických subjektů Českého statistického úřadu bylo k 31. prosinci 2008 v České republice přibližně 54 tisíc aktivních subjektů CZ-NACE 55 a 56 (Ubytování, stravování a pohostinství), odhadem tedy zhruba 60 tisíc provozoven. Je možné předpovídat, že řadu z nich krize zasáhne tak, že budou nuceny ukončit svoji činnost. Podle odhadů společnosti Mag Consulting se to bude týkat dvou až tří procent všech provozoven. To se projeví mimo jiné i na trhu s realitami, na němž se objeví zvýšená nabídka ubytovacích a restauračních zařízení, která musela ukončit svoji činnost. Již v současné době realitní kanceláře nabízejí v Praze k prodeji více než 100 hotelů a penzionů.

Praha disponuje kapacitou přes 80 tisíc lůžek a je zřejmé, že vzhledem k nízkému počtu příjezdů jak zahraničních, tak domácích turistů tato kapacita nebude ani zdaleka využita. Mag Consulting odhaduje obsazenost pokojů v Praze pro rok 2009 na 50 procent, v celé České republice je pak obsazenost pokojů ještě nižší a pohybuje se na úrovni přibližně 40 procent. V největším ohrožení jsou rodinné penziony, neznačkové hotely a restaurační zařízení v neatraktivních lokalitách (např. na sídlištích). Šanci přežít mají zařízení, která poskytují kvalitní služby a jsou napojena na mezinárodní rezervační systémy, protože si takto dokážou zajistit větší okruh potenciálních zákazníků bez vynaložení značnějších prostředků na propagaci.

#####Ceny nemovitostí se liší podle vybavení a lokality

Ceny, za které realitní kanceláře nabízejí nemovitosti typu penzion nebo hotel, se různí podle lokality, třídy ubytovacího zařízení, vybavení apod. Rozdíly lze vysledovat i v jednotlivých krajích. V Praze jsou poptávané ceny za pokoj v průměru zpravidla vyšší než ve zbytku republiky. V ostatních krajích záleží opět na lokalitě. Pokud se jedná o vyhledávanou turistickou destinaci typu Karlovy Vary, Mariánské Lázně, Český Krumlov atd., prodejní cena ubytovacího zařízení jde spíše nahoru. Pokud se podrobněji podíváme na aktuální nabídku realitních kanceláří, vychází v Praze průměrná prodejní cena za pokoj v penzionu v současné době na 2,6 milionu korun (průměr za 18 zařízení), v případě hotelu na 2,4 milionu korun (průměr za 11 zařízení). Podle odborníků realitního trhu se předpokládá na konci prvního čtvrtletí příštího roku (březen, duben 2010) pokles cen těchto realit. Dopady krize se však neprojeví pouze ve snižování počtu aktivních subjektů podnikajících v cestovním ruchu vzhledem ke klesající poptávce, ale také v realizaci nových projektů.

#####Český trh se alespoň částečně vyčistí

Krize většinou nezasáhla projekty, které byly připravené a schválené již dříve, nebo např. výstavbu nových golfových hřišť, u nichž je však typický vysoký podíl vlastních zdrojů investora. V lepší situaci jsou také rekonstrukce hotelových zařízení a projekty spolufinacované z fondů Evropské unie. Nicméně se dá předpokládat, že krize bude mít z dlouhodobějšího hlediska i pozitivní dopad. Především kvůli ní dojde k vyčištění trhu od slabých podniků. Následkem toho se zvýší konkurenceschopnost celého trhu a podnikatelé budou nuceni zavádět atraktivní a inovativní produkty, což bude jen ve prospěch zákazníka.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!