Výstavba silnic bude asi jednodušší

7. ledna 2010 • 09:28
Za veřejný zájem by se do budoucna mohla považovat výstavba silnic a dálnic, výstavba energetických sítí ale do režimu staveb ve veřejném zájmu patřit nebude. Počítá s tím příslušný zákon, který poslanci schválili ve znění senátních úprav.

Senát navrhl usnadnit jen výstavbu dopravní infrastruktury a kvůli tomu umožnit výkup pozemků za tržní cenu a případné vypovězení nájemní smlouvy za náhradu. Ministr dopravy Gustáv Slamečka podpořil senátní verzi s tím, že jeho úřad na ní spolupracoval. Původní sněmovní předloha totiž podle kritiků byla v některých pasážích v rozporu s ústavou a listinou základních práv. Podle senátora ODS Jiřího Nedomy oslabovala princip rovnosti občanů před zákonem, omezovala práva na soudní ochranu a ve svém důsledku by mohla kvůli žalobám stavby zpozdit a prodražit. „Senátní úprava přitom odstraňuje dosavadní nejčastější příčiny zneužívání majetkových práv při blokaci výstavby dopravních staveb,“ podotkl Jiří Nedoma.

#####Odkup pozemku za tržní cenu

Senátní verze ze sněmovního návrhu odstranila možnost automatického označení dopravní stavby za stavbu ve veřejném zájmu, neboť takové označení je možné jen podle stavebního zákona po příslušném projednání stavby. Na druhou stranu Senát umožnil nabídnout vlastníkovi pozemku jeho odkoupení za tržní cenu už na počátku jednání, tedy ještě před zahájením vyvlastňovacího řízení. Gustáv Slamečka předpokládá, že se nebudou opakovat případy, kdy vlastníci pozemků čekali v podstatě na vyvlastňovací jednání, aby tržní ceny dosáhli. Senátoři také zrušili ustanovení, podle něhož stavební úřady mohly vydat stavební povolení ještě před doložením, že stavitel má právo stavbu provést. Nově by úřady mohly územní a stavební řízení sloučit a zahájit, stavební povolení by ale mohly vydat až po jejich doložení.

#####Původně se novela měla týkat jen výstavby R35

Poslanecká novela měla původně pouze urychlit výstavbu rychlostní komunikace R35. Sněmovna se ale rozhodla rozšířit obecně na dopravní a technickou infrastrukturu. Podle některých by to znamenalo, že by se vztahovala nejen na všechny silnice a dálnice, ale i na plynovody, ropovody nebo třeba vedení elektrického proudu. Na tomto rozšíření sněmovna nakonec netrvala. Přijetí zákona přivítal předseda sněmovny Miloslav Vlček, který je jedním z jeho předkladatelů. Podle něj nyní svitla šance na dokončení R35.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Mohlo by vás zajímat