Ministerstvo dopravy představí plán úspor, ušetřit chce až 15 procent

15. června 2009 • 09:00
Ministerstvo dopravy ke konci příštího týdne představí plán úspor v dopravní výstavbě, který by měl jít nad rámec vládního usnesení. Změnami například v oblasti technických norem komunikací by se mohlo ušetřit deset až 15 procent nákladů. Úspory se ale projeví až v příštích letech. Omezení nákladů se ale nedotkne v současnosti rozestavěných komunikací. Řekl to ministr dopravy Gustáv Slamečka.

Snižování nákladů souvisí s nedostatkem peněz na dopravní výstavbu způsobeným hlavně současnou hospodářskou krizí. Ředitelství silnic a dálnic bude příští rok chybět možná až 50 miliard korun. Po odečtení povinných výdajů by na investice šla jen jedna miliarda korun. Podle odhadů by nedostatek finančních prostředků mohl vést k zakonzervování až 300 úseků rychlostních silnic a dálnic. Úspory při stavbách komunikací požaduje hlavně ministr financí Eduard Janota; ceny českých dálnic se podle něj vymykají standardům v okolních zemích.

Od roku 2010 by se tak měly například snížit provozní výdaje ve Státním fondu dopravní infrastruktury (SFDI) o sto milionů korun. Dále by se mělo na minimální míru omezit budování tunelů a mimoúrovňových křižovatek. „My tu iniciativu vítáme, ale bohužel, pokud by jsme vycházeli z usnesení vlády, velmi bychom si nepomohli, “ uvedl Slamečka s tím, že úspory by se projevily až v následujících třech až pěti letech.

Slamečkovi se na zasedání vlády nepodařilo přesvědčit ostatní ministry, aby na dopravní stavby přidali desítky miliard korun. Fond dopravy by měl podle schválených rozpočtových rámců příští rok dostat ze státního rozpočtu zhruba 36 miliard korun, Slamečka chtěl po vládě téměř dvakrát tolik. Ministerstvo dopravy a jeho investorské organizace tak nebudou v nejbližším období nové dopravní stavby zahajovat. To se dotkne hlavně obchvatů měst, na dálnici D47 přes Ostravu dále do Polska chce vláda získat 20 miliard korun z dluhopisů.

Základní síti českých dálnic stále chybí asi 1000 kilometrů. Slamečka ujistil, že omezení se netýká asi padesátky klíčových staveb, které jsou spolufinancovány z evropských fondů. Plynule by tak měla pokračovat výstavba například jižní části pražského okruhu nebo dokončení posledního úseku dálnice D8 přes České středohoří. Víc peněz na dopravní stavby by chtěl i hejtman Jihomoravského kraje a předseda Asociace krajů ČR Michal Hašek (ČSSD), budování infrastruktury by mohlo podle něj být protikrizovým opatřením. Hejtmani na to budou příští týden upozorňovat při jednání s premiérem Janem Fischerem. „Jdeme na to jednání s předsedou vlády s jasným požadavkem, aby dopravní infrastruktura a její financování byla vládou ještě znovu přehodnocena,“ uvedl Hašek.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!